Så här säkrar du hästköpet

Att köpa häst är fantastiskt roligt, men det kan också finnas en viss oro med i bilden. För en lycka hästaffär är det viktigt att göra ett grundligt arbete innan den sista signaturen sätts på köpeavtalet. Här bjuder Agria Djurförsäkring på väsentlig information om punkter att checka av för både köpare och säljare samt en mall till ett uppdaterat köpeavtal.

Hästköpet kan vara fullt av risker om inte både säljare och köpare tar sitt fulla ansvar. Konflikter i samband med att en häst byter ägare är tyvärr ganska vanligt, och alltför ofta blir det hästen som hamnar i kläm. För att undvika oväntade överraskningar och tvister i framtiden gäller det att göra ett grundligt arbete redan från början.

I samarbete med advokat Frida Treschow har Agria tagit fram checklistor för köpare och säljare samt ett köpeavtal för en framgångsrik hästaffär.

- Att vara transparent som säljare och påläst som köpare är grundstenarna i en lyckad hästaffär. Att göra ett grundligt förarbete gynnar inte bara de båda involverade parterna, utan också hästen, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef häst, Agria Djurförsäkring.

Checklista för köparen

Ställ så mycket frågor som möjligt! God kännedom om hästens historia ökar chansen att hästägarens förväntningar bemöts. Säljaren är skyldig att informera om hästen, så passa på att ta reda på så mycket som möjligt för att få en helhetsbild av hästens fysiska hälsa, mentalitet, hantering och utbildningsnivå. Har hästen haft flera ägare kan det vara bra att skaffa sig information av tidigare liv.

Att provrida ridhästen är en självklarhet, gärna två gånger varav den andra i en för hästen ny miljö. Passa på att filma provridningen och ta gärna med en erfaren person som side-kick om du är oerfaren.

Är hästen frisk? För att ta del av hästens eventuella tidigare skadehistorik hos försäkringsbolaget behöver du en fullmakt. Fråga också hur länge hästen varit försäkrad och vilket skydd den har. Be också om att få ta del av tidigare journaler från veterinären.

Om att känns ok så är en besiktning på klinik ett av de sista stegen. Genom att besiktiga och röntga hästen får köparen bekräftelse på att den är ”utan anmärkning” och har därmed gjort en stor del av sin undersökningsplikt. Tänk på att den som väljer att acceptera avvikelser som hästen har förlorar ofta då möjligheten att senare åberopa fel.

Blev det fel ändå? Reklamera köpet skriftligen till säljaren som då får möjlighet att avhjälpa felet, Köparen kan kräva prisavdrag eller eventuellt skadestånd för extra kostnader på grund av fel. Via sin hemförsäkring har oftast både köpare och säljare ett rättskydd som ersätter större delen av arvoderingen till jurist.

Checklist för säljaren

Var generös med information! Säljaren har en långtgående upplysningsplikt i att informera köparen om allt som rör hästen – eventuell skadehistorik, veterinärundersökningar och tävlingsresultat. Men också hur hästens vardag brukar se ut - hagvistelse, foderstat och hantering för att göra övergången till nya ägaren som smidig som möjligt för hästen.

Vid veterinärbesiktning bör säljaren vara med och berättar allt som kan vara av nytta för nya ägaren och veterinären. Tryggheten ökar också genom att säljaren ställer krav på köparen om att hålla hästens försäkring på samma nivå som tidigare under 12 månader. Vid tvister rekommenderas säljaren att ta kontakt med jurist.

Här finns checklistor för säljare och köpare samt ett nytt köpeavtal.