Så snabbt ökar den digitala djurvården i Sverige – ny milstolpe för Agrias vårdapp

Med över 1 miljon hundar och ännu fler katter i Sverige ökar efterfrågan på veterinärvård. För att bemöta djurägarnas behov lanserades Agria Vårdguide, en vårdapp för djurägare som efterfrågade hjälp digitalt och därmed slipper besöka en fysisk veterinär.  Efter bara två år på marknaden har den digitala tjänsten 170 000 användare – och det senaste året har antalet ärenden ökat med 10 procent. Nu blickar Agria Djurförsäkring mot nya lanseringar utomlands.

Ett stort behov av veterinärvårdsrådgivning bland djurägare var startskottet för appen Agria Vårdguide hösten 2020. Dygnet runt kan nu djurägare få hjälp direkt av legitimerade veterinärer som kan ge egenvårdsråd eller slussa vidare patienten till en fysisk veterinärklinik.

Under hösten har Agria passerat en ny milstolpe med över 170 000 användare i Sverige.

- Det är fantastiskt att så många djurägare ser fördelarna med Agria Vårdguide. Hela husdjursmarknaden genomgår en snabb digitalisering just nu. Här vill vi bidra genom att erbjuda professionell hjälp till djurägare, oavsett tid på dygnet och geografisk plats. Genom att erbjuda ett alternativ till fysiska vårdkontakter kan vi se till att hjälpen finns där och när den behövs som mest, säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring.

Med över 170 000 användare har digitaliseringen inneburit en rad förändringar inom djursjukvården, enligt en undersökning som Brilliant gjort på uppdrag av Agria:

• Antalet digitala vårdärenden har ökat med 10 procent i Sverige under 2022
  • 7 av 10 personer skulle ringt eller åkt direkt till veterinärkliniken om inte Agria Vårdguide fanns
  • 5 av 10 personer som använder Agria Vårdguide får egenvårdsråd
  • 1 av 5 blir hänvisade att ta kontakt direkt med en veterinärklinik

Appen finns idag på fyra marknader - Sverige, Norge, Danmark och i Finland. Succén i Norden gör att Agria nu planerar för lansering på ytterligare marknader utomlands.

- I vår internationella satsning med en snabbväxande utlandsaffär är digital veterinärvård ett viktigt komplement till vårt försäkringserbjudande. Parallellt med satsningen i Norden blickar vi mot lanseringar på Irland och i Storbritannien under nästa år. Det ska bli väldigt spännande att se vilken respons vi får för den här typen av tjänst där, säger Agnes Fabricius.

Fakta Agria Vårdguide:

• Agria Vårdguide lanserades på tre nya marknader under 2021 (Finland, Norge och Danmark). Planerar nya lanseringar på Irland och i Storbritannien under 2023
  • 170 000 registrerade användare i Sverige, totalt 240 000 användare i Norden
  • Ett 100-tal veterinärer i Norden är kopplade till tjänsten. Är därmed en av Sveriges största arbetsgivare för veterinärer, ett 70-tal
  • Förutom djursjukrådgivning erbjuder appen beteendeträning för hundar och katter samt viss receptförskrivning
  • Kostnadsfri tjänst för Agrias kunder och öppet dygnet runt. Övriga djurägare kan använda tjänsten mot betalning.

Fakta Agria Djurförsäkring

• Omsättning: 5,2 miljarder (2021) och 349 miljoner i vinst
  • Näst störst på djurförsäkringar i Europa. Finns totalt på 9 marknader - Sverige, Finland, Norge, Danmark, Irland, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och i Nederländerna
  • Totalt 500 anställda