Snart dags för Sveriges största hundpromenad

Förra året samlades 2000 besökare och 600 hundar på Djurgården för att gå Agrias hundpromenad till förmån för Hundstallet. I år lutar det åt rekord för Sveriges största kollektiva hundpromenad lördagen den 13 maj. Det blir en folklig hundfest med Anders Bagge, Sofia Rågenklint och hundinstruktören Emma Willblad.

Hundpromenaden är ett välgörenhetsevenemang på Djurgården i Stockholm, där hundägare promenerar tillsammans i ungefär en timme. I år arrangeras flera kringaktiviteter i anslutning till promenaden. Bland annat finns en scen där Sofia Rågenklint intervjuar intressanta hundprofiler, flera utställare finns på plats och en rad hundaktiviteter arrangeras på området. Dessutom finns foodtrucks för att förse alla hungriga hundägare med mat.

-  Vi hoppas förstås på strålande väder och många deltagare. Det gör stor skillnad för Hundstallet, som gör ett fantastiskt arbete för hundar som är i behov av ett nytt hem, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef Sällskapsdjur hos Agria Djurförsäkring.

För varje husse eller matte som deltar skänker Agria Djurförsäkring 50 kronor till Hundstallet. Alla som deltar får ett välgörenhetsarmband som tack. Förra året genererade Hundpromenaden 36 000 kr. Förhoppningen är att ännu fler ansluter hundpromenaden i år.

Hundstallet drivs av en ideell förening som heter Svenska Hundskyddsföreningen och bildades 1908. Genom åren har föreningen tagit hand om tiotusentals hundar och hjälpt dem att hitta nya hem. Föreningen får varken kommunala eller statliga bidrag utan är helt beroende av donationer från allmänhet och näringsliv.

Tid & plats
Datum:
 lördagen den 13 maj mellan kl 11.00–14.00
Plats: intill Sjöhistoriska muséet på Djurgården

• Alla registrerade deltagare får en ”doggybag”, hämtas ut på plats
  • Anmäl en grupp med 5 hundar och hundägare – så bjuder vi på kaffe och en picknickfilt

Anmäl dig på www.hundpromenaden.com

För mer info,

Patrik Olsson, affärsområdeschef sällskapsdjur, Agria Djurförsäkring, telefon 070-258 60 13