Svenskarna blir lyckligare av sina katter

Sveriges vanligaste husdjur är vägen till lycka! Det tycker i alla fall hela 95 procent av kattägarna i Sverige som menar att de blir lyckligare av att umgås med sin katt. Och det kanske är anledningen till att så många säger att de älskar sin katt. Det visar ett spännande resultat i en undersökning* om djurens emotionella värde för djurägare som Agria Djurförsäkring har gjort i fem länder.

En egen katt att njuta av, att leka med, att gosa med eller bara känslan när tysta tassar smyger runt i hemmet och trycker en mjuk kattkropp mot ett ben – det gör många kattägare lyckliga.

– Jag förstår att så många blir lyckliga av att umgås med sin katt. De är familjemedlemmar som skapar en härlig stämning och är väldigt mysiga att umgås med, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring.

Men katten bjuder inte bara på lycka, den sprider också kärlek! Av de svenska kattägarna säger 87 procent att de älskar sin katt. I undersökningen är det bara britterna som tycker mer om sina katter och toppar undersökningen med 95 procent ren kattkärlek.

Var fjärde kattägare säger också att katten är den som ger bäst tröst när hen är ledsen.

- Katten har ett så stort värde för oss människor. Tänk bara hur mycket lycka, kärlek och tröst alla våra 1,2 miljoner katter i Sverige sprider till sina människor, säger Agnes Fabricius.

Att katterna betyder mycket för sin ägare har blivit alltmer tydligt i Sverige under senare år. Ett tecken på det är att alltfler får en trygg försäkring med möjlighet att ta del av djursjukvård vid behov. Den första katten försäkrades i Agria redan 1974.

*Undersökningen gjorde av undersökningsföretaget Extreme på uppdrag av Agria i Sverige, Norge, Danmark, Finland och UK. I varje land deltog 1000 djurägare som svarade på frågor om sina husdjur.

Så här svarade kattägare i respektive land:

Jag blir lyckligare av att umgås med min katt

Jag älskar min katt