Sveriges maffigaste tjurar tävlar på Elmia

Maffig, maffigare, maffigast! Snart är det dags att utse Sveriges maffigaste elittjur på Elmia lantbruk! För sjätte gången ska en av de fyra finalisterna ta hem utmärkelsen SIRE*, ett kvalitetspris för landets mest välmeriterade, äldre tjur. Här presenteras topptjurarna!

Här är finalisterna! Ovan från vänster Papin av Simontorp och Ruben av Aslföf
Rad två från vänster Origo Eldorado samt Zero av Ekered.

Den 16 oktober tågar de fyra kraftpaketen in i ringen på Elmia Lantbruk för att tävla om äran och 20 000 kronor. Alla raser tävlar i samma klass och i ringen bedöms tjurarnas utseende och rastyp av domarrepresentanter från varje deltagande ras.

- För att öka spänningen inför finalen bjuder Agria på en webbtävling där alla är välkomna att rösta på sin personliga favorittjur i förväg, säger Rasmus Troedson, lantbruksexpert på Agria.

Agria och Svensk Köttrasprövning ligger bakom det ärofyllda SIRE-priset. Syftet är bland annat att uppmärksamma det svenska avelsarbetet. Tjurarna är alla individprövade med auktionsgodkänt resultat och minst 4 år gamla. Dessutom har var och en balanserade och intressanta avelsvärdesprofiler.

*SIRE står för Svensk Individprövad Robust Elittjur.

Missa inte Agrias tävling! Här kan alla lägga en röst på sin favorittjur fram till den 15 oktober:
Rösta på Sveriges vackraste elittjur 2024! - Agria Djurförsäkring

Här är 2024 års finalister till SIRE-priset:

PAPIN AV SIMONTORP
Ägare: Juby Källgård och Ler & Lava Agro AB, Linghem

Papin är fem år och köptes in av nuvarande ägare på grund av hans välbalanserade avelsprofil med höga värden för produktion och mjölk. Papin är far till Scar av Tubbarp som klubbades för rekordpriset 249 000 kr på Köttrasprövningens auktion 2022. Papin är en välvuxen tjur med lugnt lynne. Inför Elmia har Papin miljötränats bland annat genom att närvara på veterantraktorplöjning med 100 besökare, en uppståndelse som inte verkar ha bekommit Papin.

ORIGO ELDORADO
Ägare: Peo och Anette Lägervik, Aneby

Eldorado är 4 år och köptes in på Köttrasprövningens auktion 2021 främst på grund av hans goda exteriör (Kropp 89, Muskler 83, Ben 82 och Helhet 85). Eldorado är en mörk och vacker tjur som ger lätta kalvningar och fina avkommor. Fader till Eldorado är den australiensiska tjuren Minlacowie Jubilant. Sammanfattningsvis kan man säga att Eldorado har en balanserad profil med hänsyn till lätta kalvningar, produktion och exteriör.  Vid rätt bud är Eldorado till salu.

ZERO AV EKERED
Ägare: Wiklert, Nynäs AB, Kristinehamn

Zero är sex år och blev bästa Angustjur på prövningen 2018/2019. Zero köptes in på grund av hans välbalanserade avelsprofil och intressanta härstamning. Zero är en lugn tjur med bra exteriör, ben och klövar och har gjort avtryck i besättningen både som far till individprövade tjurar med lyckat resultat, far till många bra hondjur. Zero var med vid Elmia 2022 och såg ut att trivas utmärkt i strålkastarskenet.

RUBEN AV ALSLÖF
Ägare: Henrik Karlsson, Laholm

Ruben är fyra år gammal och köptes på Köttrasprövningens auktion 2021. Ruben är heterozygot polled och är efter den franska semintjuren Jensuis PP. Ruben har ett bra lynne, god fertilitet och har tillfört besättningen fina avkommor. Ruben har inte visats för publik tidigare.