Tusentals hundar drabbas av kräkningar och diarré

Är hunden dålig i magen? Kräkningar och diarréer är ett par av hundens vanligaste diagnoser som drabbar tusentals svenska hundar varje år. I de flesta fall lugnar det sig efter ett par dagar men ibland kan det bli allvarligare. Här bjuder veterinär Lotta Möller, Agria Djurförsäkring på tips om vad du ska vara uppmärksam på.

Varje år söker flera tusen hundar veterinärvård på grund av kräkningar och diarré, men mörkertalet är betydligt mycket större eftersom många hundägare ofta kan häva problemet utan att kontakta veterinär. De flesta kräkningar och diarréer brukar ge sig efter ett par dagar med hjälp av diet under några dagar men det gäller att vara uppmärksam på allvarligare symtom.

- De flesta hundar drabbas någon gång av kräkning och diarré, i de flesta fall går det över efter ett par dagar, säger Lotta Möller, veterinär på Agria Djurförsäkring.

Om läget blir allvarligare med mer intensiva kräkningarna och diarréer, om det syns spår av blod eller om hundens allmäntillstånd försämras, kanske i kombination med feber - då kan det vara dags att kontakta en fysisk veterinärklinik. Valpar kan behöva vård av veterinär i ett tidigare stadium än en vuxen hund.

Tänk på att:

• Hunden har tillgång till friskt vatten och se till att djuret dricker regelbundet för att inte drabbas av uttorkning.
  • Ersätt hundens vanliga foder med kokt ris och kokt vit fisk under några dagar alternativt ett skonsamt foder för magen från veterinär
  • Kontrollera slemhinnan i munnen som ska vara fuktig och rosa, trycka med fingret ett par sekunder. Färgen ska sedan återgå till rosa inom 1-2 sekunder
  • En hund med magproblem behöver gå ut flera gånger per dag för att slippa göra på sig inomhus. Var beredd på att även gå ut mitt i natten vid behov

Appen Agria Vårdguide är lättillgänglig för veterinärvårdsrådgivning vid lindrigare kräkningar och diarréer.  Vid symtom som påverkat allmäntillstånd, feber, frekvent diarré och blodig diarré – sök hjälp av en fysisk veterinär.