Två hästar till föreningarna i jubilerande Agria Ridskolemästerskap

Mästerskapet för våra duktiga lektionsryttare på ridskolorna runt om i landet – Agria Ridskolemästerskap - arrangeras för tionde gången i år och det firas rejält! Den förening eller ridskola som segrarna representerar vinner varsin ridskolehäst från Ackordshäststiftelsen.

Svenska Ridsportförbundet presenterar Agria Ridskolemästerskap 2010 i samarbete med Agria Djurförsäkring, Ackordhäststiftelsen och Ridskolan Strömsholm och tävlingen arrangeras i år i en helt ny form. Det blir tre delmoment att klara av, och den som till sist står som Agria Ridskolemästare kommer att vara en segrare som behärskar både ridning och hästkunskap. Agria Ridskolemästerskap avgörs både för häst eller ponny. För att verkligen fira 10-års jubileum får den klubb som ridskolemästarna representerar ett riktigt fint pris – nämligen en häst till ridskoleverksamheten! – Agria Ridskolemästerskap är en viktig del i vårt samarbetsavtal med Svenska Ridsportförbundet, och för oss är breddverksamheten lika viktig som eliten, säger Suzanne Burdén, kommunikationsansvarig på Agria Djurförsäkring. Agria Ridskolemästerskap arrangeras för tionde gången. För de ryttare som deltar går vägen till final via klubbtävling och distriktsfinal. Ridskolemästerskap anordnas både för häst och för ponny så två mästare koras varje år. – Agria Ridskolemästerskap är ett uppskattat tillfälle för den som inte har möjlighet att ha egen häst att komma ut och tävla, säger Ann-Catrine Bengtsson på Svenska Ridsportförbundet. I år blir tävlingen en ny utmaning. Ryttarna ska tävla både i dressyr och i hoppning samt i teori - hästkunskap. Den med högst sammanlagd poäng blir Agria Ridskolemästare. En vinnare i varje delmoment utses också. Finalen arrangeras på Strömsholm under en helg i slutet av november. – Att hästkunskapen kommer in i tävlingsmomentet är extra roligt. Vi arbetar hela tiden på att öka kunskapen om hästen för att öka tryggheten och säkerheten, fortsätter Suzanne på Agria. Finalen blir en spännande dag där en ridskolemästare till häst och en ridskolemästare på ponny ska koras. Den förening eller ridskola som segrarna representerar vinner varsin ridskolehäst från Ackordshäststiftelsen. Hästarna stallas upp och utbildas på Strömsholm under året och är redo att åka med till sina klubbar efter finalen. Föreningarna bjuds också på en utbildningsdag av Svenska Ridsportförbundet som kommer hela ridskolan till del. Mer information för dig som rider på ridskola och vill vara med hittar du här www.ridsport.se. För alla föreningar och ridskolor finns information här www.ridsport.se .