Utbildning ger trygghet med häst

Finns det hästar med i ditt framtida liv? Missa då inte Trygg med Häst, vid Mjölby ridcentrum den 26 mars. Det är en mångfacetterad kunskapskväll som berör hästar och hästverksamhet ur flera perspektiv.

Det finns en hel del som du måste veta om du vill jobba med hästar. En del kommer av sig själv när du umgås med hästar. Men det finns annan kunskap som är svårare att komma åt. Därför anordnas ”Trygg med Häst” för alla dem med siktet inställd på att få arbeta med hästar. Trygg med Häst anordnas i Mjölby den 26 mars klockan 17.00.

– I mitten av förra seklet sjönk antalet hästar rejält och en stor del av den hästkunskap som utvecklats i tätt samspel med hästar gick förlorad. Samtidigt har forskningen inom veterinärmedicinen gjort stora framsteg, säger Stefan Fur, regionchef Agria Djurförsäkring när han förklarar nyttan med Trygg med Häst.

Trygg med Häst är kunskapskvällar som innehåller kunskapspass om såväl ridning som hästhälsa och, det som ofta glöms bort, hur man får en trygg och säker hästverksamhet.

Kvällen börjar med en clinic, där Jens Wickström, tidigare beridare hos Malin Baryard, och Emelie von Essen delar med sig av din kunskap.

– Därefter tar veterinärerna Gösta Wolving och Anna Thell vid och berättar hur du förebygger hältor på hemmaplan, fortsätter Stefan Fur och berättar att hältor ibland kan vara orsakade av tandproblem.

På plats finns även representanter från Agria, Länsförsäkringar och Länsförsäkringar bank. Deras kunskap ska hjälpa besökarna att göra sin hästverksamhet lönsam, sin hästgård säker och att deras hästar får ett fullgott skydd.

Trygg med Häst arrangeras av Länsförsäkringar, Länsförsäkringar Bank, Agria Djurförsäkring, ATG Hästklinikerna och Svenska Ridsportförbundet.

Biljetter kostar 75 kronor för dem som inte är Agriakunder och köps på plats.