Välkommen till Agrias seminarium om djursjukvårdens framtid tillsammans med fyra riksdagspolitiker

För första gången kommer riksdagsledamöter från fyra partier att bemöta debatten om den strukturella förändringen av svensk djursjukvård med minskad konkurrens och skenande kostnader. Trots att två statliga utredningar om svensk djursjukvård har tagits fram sedan 2018 har det hittills varit tyst från ledande politiker. Samtidigt väntar oroliga djurägare på besked om hur framtidens djursjukvård ska vara tillgänglig för alla.

Välkommen till Agrias seminarium i Almedalen och via livesändning tillsammans med riksdagsledamöter och företrädare från djurägarorganisationer.

En färsk undersökning* visar att nio av tio djurägare är oroliga över de ökade kostnaderna inom djursjukvården. Var tredje djurägare undviker till och med att söka djursjukvård. Det måste tas på allvar. Annars riskerar vi ett nedmonterat svenskt djurskydd och möjligheten för ett brett djurägande.

I en debattserie i SvD lyfte Agria nyligen fram förslag om statlig reglering av djursjukvården. Är det vägen fram?  Vad tänker våra politiker göra för att framtidssäkra svensk djursjukvård och ett världsbra djurskydd? Och vad säger djurägarorganisationerna – hur undviker vi att djurägande blir en lyx som bara är få förunnat?

Politiker, djursjukvården, djurförsäkringsbranschen och djurägare bär ansvaret att tillsammans bidra till en hållbar djursjukvård.

Medverkande i panelen från vänster: Adam Reuterskiöld, (m) statsrådsersättare & ledamot, finansutskottet och skatteutskottet, Sofia Skönnbrink, (s) ledamot, miljö- och jordbruksutskottet, Emma Nohrén, (mp) ordförande, miljö- och jordbruksutskottet, Magnus Oscarsson (kd) ledamot, miljö- och jordbruksutskottet, Kees de Jong, vd, Svenska Kennelklubben, Karolina Lagerlund, vd, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Agnes Fabricius, vd, Agria

Moderator: Kristin Kaspersen

Datum: onsdagen den 26 juni

Tid: 11:45-12:35

Plats: Spegelsalen på Clarionhotell/Strawberry

Varmt välkommen – för djurens skull!

Anmäla gärna din närvaro till pernilla.melander@agria.se eller 070-57 93 111.

Är du inte på plats i Almedalen? Välkommen att titta på den digitala livesändningen av seminariet:

*640 djurägare deltog i en digital undersökning via SurveyMonkey april 2024.