Varning om din hund verkar berusad

Under 2015 förgiftades mer än 1000 hundar och uppsökte veterinär för behandling, enligt statistik från Agria Djurförsäkring. Vanliga orsaker är råttgift, läkemedel eller att hunden äter för mycket foder. Men allra farligast är glykol som leder till njursvikt och är direkt dödligt. Var uppmärksam om din hund vinglar omkring samtidigt som den kräks och verkar berusad.

De första tecknen på glykolförgiftning kan visa sig redan efter en halvtimme eller ända upp till 12 timmar. Symtomen är kraftigt ökad törst, ökad urinering, kräkningar och vinglighet som kan leda till njursvikt inom ett dygn. Ibland beskriver hundägare det som att hunden verkar berusad.

- Glykol används främst som frost- och rostskydd i motorer för bilar och båtar. Den farliga, men söta, goda glykolen lockar till sig nosar och hunden slickar i sig spilld vätska. Om hunden svalt tillräcklig mängd glykol kan den dö omgående, säger Lotta Möller, smådjursveterinär på Agria Djurförsäkring.

Åren 2010-2015 förgiftades mer än 6000 hundar av de fem vanligaste orsakerna:

1. Råttgift – vanligt förekommande i många miljöer, kan vara dödligt

2. Läkemedel – avsedda för djur och människor

3. Fodermedel – hunden föräter sig av eget foder men också russin, tuggummi m m

4. Glykol – används till motorer och är direkt dödligt

5. Svamp håll koll på glupska hundar under promenaden

Den vanligaste förgiftningsorsaken råttgift kan vara dödlig – beroende på vilken typ av gift det handlar om, mängd gift och hundens storlek – och finns i parker, längs gångvägar och i många andra vardagsmiljöer. Råttgift ger ospecifika symtom och kan vara svåra att upptäcka beroende på hur stor mängd hunden fått i sig. Det tar i allmänhet 3-5 dagar innan en hund reagerar på råttgiftet.

- Tecken på att hunden fått i sig råttgift är trötthet, bleka slemhinnor, kramper, andningsbesvär och problem med att gå. Den kan också orsaka inre blödningar i buken när den rör på sig eller stöter emot saker, säger Lotta Möller.

Agria uppmanar hundägare att i större utsträckning skydda sitt djur, vara uppmärksam och inte utsätta djuret för risker. Men om man misstänker förgiftning är det viktig att vara vaksam om hunden förlorar mycket vätska genom kräkning eller diarré. Kontakta veterinär för rådgivning om hunden visar tecken på nedsatt hälsotillstånd.

Agrias Telefonveterinär ger rekommendationer på kvällstid och helger på telefon 0900-100 51 61. Tjänsten är gratis för alla Agriakunder, övriga betalar 250 kronor.