Vill du bli lyckligare? Skaffa ett djur!

Att umgås med någon vi älskar gör oss oftast lyckligare och det gäller i allra högsta grad när vi spenderar tid med våra hundar, katter och hästar. Oavsett djurslag så svarar hela 97 procent av de svenska djurägarna att de bli lyckligare av att umgås med sina djur. Det visar en undersökning* om djurens emotionella värde för djurägare som Agria Djurförsäkring låtit göra i sex länder.

Sammanslaget alla tre djurslag – hund, katt, häst - i undersökingen upplever 97 procent att de blir lyckligare av att umgås med sitt djur. Nedbrutet på kön visar det sig att hela 99 procent av kvinnorna ställer sig bakom påståendet.

Undersökningen visar sig att hundar är det djur som flest deltagare i undersökningen upplever att de blir lyckliga av att umgås med. Hela 98 procent av hundägarna säger sig bli lyckliga av att umgås med sin hund, medan hästägarna hamnar hack i häl med 97 procent och därefter kattägarna på 95 procent.

Fysiskt och mentalt välmående

Förutom välmående av att bara vara i djurets närhet bjuds det också på fina möjligheter att motionera och träna tillsammans. Träningsmöjligheterna med en hund är många - förutom de dagliga promenaderna promenera är det härligt att jogga tillsammans, cykla eller bara få sällskap på yogamattan.

- Kombinationen träning och djur är oslagbar! Vetenskapen har visat att vi mår bättre av att röra på oss, att dessutom göra det tillsammans med sin hund eller häst gör oss extra lyckliga, säger Agnes Fabricius, vd på Agria Djurförsäkring.

Hästar kräver full fokus under tiden i stallet och spända axlar försvinner precis som oroliga tankar. Dessutom krävs det ett visst mått av fysisk ansträngning för att mocka, sopa stallgången, rykta hästen och rida.

Utöver motion och träning innebär också djurägandet ett fint kravlöst sällskap och att man träffar nya människor, men också en tröstande närhet när man är ledsen.

Enkätfråga: Blir du lyckligare av att umgås med djur?

*Undersökningen gjorde av undersökningsföretaget Extreme på uppdrag av Agria i Sverige, Norge, Danmark, Finland, UK och Frankrike. I varje land deltog 1000 djurägare som svarade på frågor om sina husdjur. Djurslagen som ingick i undersökningen var hund, katt och häst.