Agrokultura avyttrar verksamheten i Kaliningrad för en likvid om 100 miljoner kronor

Agrokultura AB, som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, meddelar att man beslutat att sälja Kaliningradklustret vilket innebär att Bolagets verksamhet koncentreras ytterligare och likviditeten förbättras. De första bindande avtalen för transaktionen har fullbordats. Resterande avtal fullbordas under Q1 2014 och är bindande avtal som är normala för denna typ av transaktioner. Avyttringen är i enlighet med Bolagets långsiktiga strategi att sälja icke-kärntillgångar och skapa en mer sammanhållen och kontrollerbar verksamhet i syfte att pressa kostnader.

• Det sammanlagda likviditetstillskottet från samtliga avtal med dess olika motparter, inklusive försäljning av lager och andra tillgångar, förväntas bli över 100 miljoner SEK (15,2 miljoner USD) efter relaterade utgifter och skatt.

• Det förväntade resultatet av försäljningen är en förlust på 3 miljoner SEK vilket uppstår genom en uppskrivning av värdet på de tillgångar som förvärvades 2010.

Klustret i Kaliningrad oblast omfattar 14 300 hektar vilket motsvarar endast omkring nio procent av Bolagets totala marktillgångar i Ryssland. Under 2013 uppgick den skördade arealen i Kaliningrad till 7 600 hektar till en genomsnittlig nettoavkastning på 2,9 ton per hektar. Det totala antalet anställda var 162, vilka samtliga kommer att överföras till köparen. Kaliningradklustret omfattar också en djurhållningsenhet med totalt 1 200 nötkreatur.

Stephen Pickup, verkställande direktör, kommenterar:

”Försäljningen av klustret i Kaliningrad är en avgörande framgång för bolaget till ett pris som är över det värde som tillgångarna tillmäts i bolagets aktiepris och nära bokfört värde. Likviditetstillskottet på över 100 miljoner SEK kommer att bidra till utökad flexibilitet och samtidigt möjliggöra effektivitet och investeringar i vår kärnverksamhet. Bolagets brukade areal kommer att bibehållas genom en utökad sådd i Centrala Ryssland. Transaktionen redovisas visserligen som en mindre förlust i vår bokföring, men det beror främst på en värdeökning på tillgångarna från förvärvet 2010.

Vi kan nu fokusera ledningens arbete till våra kärnverksamhetsområden och arbeta för att generera ökat aktieägarvärde i resten av koncernen.”

Stockholm, 23 december 2013

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel. +44 782 529 4352