Agrokultura slutför vårsådden

Agrokultura AB ("Bolaget"), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, rapporterar slutförandet av vårsådden och den totala odlingsarealen för skörden 2014.

Bolaget har nu slutfört vårsådden under goda förhållanden. Den totala odlingsarealen för skörden 2014 är 119 200 hektar, jämfört med 134 000 hektar 2013. Av dessa 119 200 hektar ska 44 900 hektar skördas i Ukraina och 74 300 i Centrala Svartjordsregionen i Ryssland (CBS).

I både Ukraina och Ryssland kom våren relativt tidigt i år, vilket möjliggjorde en snabb start av fältarbetet. Väderförhållandena under den tidiga delen av vårens fältarbete var normala för Bolagets verksamhet i Ryssland och västra Ukraina. Detta möjliggjorde snabba framsteg, även om ovanligt kraftiga regn i västra Ukraina under den första halvan av maj försenade arbetet med cirka tio dagar, vilket ledde till en liten minskning av sådden.

I Centrala Svartjordsregionen i Ryssland planterade Bolaget mer vårgröda än tidigare år (54 300 ha) och sådde som mest över 18 000 hektar på en vecka. Denna ökning var planerad för att kompensera för den minskade höstsådden till följd av det tidigare våta vädret under hösten 2013 samt försäljningen av Bolagets Kaliningrad-verksamhet som under tidigare år hade cirka 8 100 hektar odlad areal. Den ökade sådden uppnåddes främst genom förbättrad organisation, även om våta förhållanden i slutet av 2013 begränsade jordförberedning under hösten. Cirka 20 000 hektar av marken i Centrala Svartjordsregionen i Ryssland odlas på en ickeplöjningsbasis, vilket leder till kostnadsbesparingar och förbättrad markstruktur.

I Ukraina planterade Bolaget cirka 20 400 hektar, vilket ledde till en total odlingsareal på 44 900 hektar. Detta kommer att leda till en minskning av 2014 års skördade hektar med cirka 5 300 hektar jämfört med 2013. Orsaken till denna minskning var en kombination av vårt krav på att enbart odla på de mest effektiva markområdena, minskad majsplantering på grund av den förestående försäljningen av vissa markområden utanför kärnverksamheten som förbereddes 2013, samt det våta vädret i slutet av sådden. Bolaget räknar med att kompensera bortfallet genom att öka sådden av raps, korn och vete under augusti och september 2014, som sedan kommer att skördas under 2015. Samtliga vårgrödorna har såtts med hjälp av GPS-teknik i en utmärkt såbädd och har haft goda väderförhållanden för att växa bra.

En specifikation över grödor och regioner finns i tabellen nedan.

Gröda Ryssland –Centrala Svartjordsregionen Ukraina Totalt
Höstplanterade grödor
Höstvete 16 200 8 200 24 400
Höstraps - 12 200 12 200
Höstkorn - 4 100 4 100
Vårplanterade grödor
Solros 16 800 12 500 29 300
Majs 4 600 7 900 12 500
Vårkorn 11 100 - 11 100
Soja 5 100 - 5 100
Bovete 1 800 - 1 800
Vårraps 7 400 - 7 400
Sockerbetor 1 300 - 1 300
Vårvete 4 100 - 4 100
Havre 1 900 - 1 900
Övrigt 200 - 200
Totala grödor för försäljning (ha) 70 500 44 900 115 400
Fodergrödor 3 800 - 3 800
Total odlingsareal 74 300 44 900 119 200

Skörden är planerad att inledas under den sista veckan i juni i Ryssland och Ukraina.

Stephen Pickup, vd, kommenterar:

"Vi är nöjda med hur vårarbetet har fortlöpt, särskilt sådden. I Ukraina var vi mer förberedda än tidigare år och gjorde ett utmärkt förberedelsearbete, vilket ger oss bra såbäddar för vårens grödor. Den tidiga våren och de gynnsamma väderförhållandena gav oss dessutom en längre såperiod jämfört med 2013.

Vi fokuserar på att maximera vinsten med de tillgångar som vi innehar i dagsläget och att skörda den mest effektiva marken. Det betyder att antalet sådda hektar har minskat något, främst på grund av försäljningen av icke-kärnområden i markinnehavet som brukades föregående år. Vi tror att denna minskning förbättrar våra möjligheter att leverera vår planerade finansiella turnaround.

Den minskade sådden av höstvete samt Agrokulturas ökade antal hektar med solrosor gör solrosen till Bolagets arealmässigt mest betydande gröda. Under de senaste åren har solrosor varit en av de mest lönsamma grödorna med relativt låga kostnader och bra prisläge som följt utvecklingen på oljeväxtmarknaden generellt."

Stockholm den 2 juni 2014

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel: +44 782 529 4352