• Agrokultura/

Agrokulturas styrelse ställer in extra bolagsstämman och ger ytterligare kommentarer till den nya ägarsituationen

I ljuset av den uppkomna ägarsituationen i Agrokultura har bolagets styrelse beslutat att ställa in den extra bolagsstämman planerad till den 14 augusti som skulle behandla ett utökat mandat för aktieemission. Av samma anledning kommer det nuvarande befintliga mandatet att emittera nya aktier inte att användas inför den extra bolagsstämman.

Den nye storägaren i Agrokultura, Steenord Corp, offentliggjorde igår ett ökat innehav som uppgår till omkring 36,8% i enlighet med de budpliktsregler som gäller på First North. Efterföljande blockhandel skedde igår vilket innebär att innehavet nu uppgår till 46,59%, enligt ett pressmeddelande från Steenord (se bilaga nedan).

Baserat på den dialog som förts hittills med den nye storägaren ser Styrelsen positivt på Steenords intentioner för Agrokultura och på Steenords förhållningssätt till budpliktsreglerna, vilket visar att Steenord planerar att följa dessa regler. Ytterligare kommentarer kommer att ges av Agrokulturas styrelse när så är påkallat.

Stockholm den 8 augusti 2014

För mer information, kontakta:

Investor Relations, tel. +44 203 427 3983

Bilaga, pressmeddelande från Steenord, 7 augusti:

Steenord har ökat sitt innehav i Agrokultura till 46,59 procent, vilket föranleder budplikt

TO, AUG 07, 2014 21:46 CET

PRESSMEDDELANDE

Detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, USA eller något annat land där det skulle krävas ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Steenord Corp (“Steenord”) var den 7 augusti 2014 ägare av 51,143,297 aktier i Agrokultura AB (publ) (“Agrokultura”), och har den 7 augusti 2014 förvärvat 13,621,767 aktier i Agrokultura, som är listat på NASDAQ OMX First North, varefter Steenord innehar 64,765,064 aktier i Agrokultura. Steenords aktieinnehav i Agrokultura har därmed ökat från omkring 36,79 procent av aktierna och rösterna till omkring 46,59 procent av aktierna och rösterna. Därmed är Steenord är skyldigt att lämna ett så kallat budpliktsbud till samtliga aktieägare i Agrokultura.

Steenord avser att inom fyra veckor återkomma med besked om ett eventuellt budpliktsbud avseende resterande aktier i Agrokultura. Om ett sådant budpliktsbud lämnas kommer det erbjudna priset att uppgå till 4,50 kronor per aktie, vilket motsvarar det högsta pris som Steenord har betalat under den senaste sexmånadersperioden.

STEENORD CORP
Sea Meadow House, Blackburne, Highway, PO Box 116, Road Town, Tortola, British Virgin Islands

About Agrokultura AB (publ)

Agrokultura invests in farmland and produces agricultural commodities in Russia and Ukraine. The Group aims to generate an attractive return on invested capital by optimally utilizing its agricultural land bank through crop production, livestock and related operations. Shares in Agrokultura are listed in Sweden on the Nasdaq OMX First North exchange under the ticker AGRA and the Group’s Certified Adviser is Remium Nordic AB.