Alpcot Agro AB fullföljer förvärvet av Landkom International PLC

Domstolsbeslut och godkännande av antimonopolkommissionen i Ukraina.

Alpcot Agro har nöjet att meddela att förvärvet av Landkom International PLC är godkänt av High Court of Justice of Isle of Man och antimonopolkommissionen i Ukraina.

Alla förutsättningar för förvärvet är därmed uppfyllda och förvärvet träder i kraft idag den 27 januari 2012.

Joakim Ollén, ordförande i Alpcot Agro, säger i en kommentar:

”Vi glädjer oss åt kombinationen av Alpcot Agro och Landkom. Denna kombination skapar ett globalt jordbruksföretag med nästan 280 000 hektar kontrollerad mark i Ryssland och Ukraina. Ett antal synergier kommer att leda till lägre kostnader och förbättrad operationell effektivitet i den sammanslagna enheten framöver.”

Katre Saard, Director Alpcot Agro Ukraine, säger i en kommentar:

"Vi är övertygade om att förvärvet av Landkom är värdeskapande för våra aktieägare. Vi välkomnar också Landkoms aktieägare till Alpcot Agro, och den nya gruppen är nu en av de största investerarna i den ukrainska jordbrukssektorn. Alpcot Agros ökade fokus på västra Ukraina, med riklig nederbörd och närhet till EU, ger Alpcot Agro goda mojligheter att dra fӧrdel av de gynsamma fӧrutsättningarna fӧr jordbruksbolag i regionen."

För ytterligare information kontakta:

Joakim Ollén, styrelseordförande, +46 (0)703 542 407
Katre Saard, Director Alpcot Agro Ukraine, +44 (0)797 9855 557

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.