Alpcot Agro AB halvårsrapport 2010

Bokslutet för första halvåret för Alpcot Agro AB (publ) för 2010 är godkänt av styrelsen och finns nu tillgängligt på bolagets webbplats www.alpcotagro.se. De viktigaste händelserna och siffrorna för perioden återfinns i sammandrag nedan. Siffror inom parentes avser perioden 1 januari – 30 juni 2009 om inte annat anges.

Verksamheten

• I skrivande stund pågår arbetet med att skörda omkring 66 400 hektar i Ryssland och 5 500 hektar i Ukraina.
  • På grund av vinterkylan och den extrema sommartorkan i det ryska inlandet, förlorade Koncernen cirka 10 000 hektar grödor under vintern och ytterligare 6 000 hektar under sommaren. Huvuddelen av dessa grödor var försäkrade och Koncernen kommer att erhålla ersättning för kostnaderna. Därtill är avkastningen på de återstående fälten lägre än under föregående år.
  • Genom en serie förvärv under första halvan av 2010 har Alpcot Agro tagit kontroll över omkring 15 000 hektar jordbruksmark i Kaliningradregionen i Ryssland.
  • Arealen ägd mark i Ryssland har ökat till cirka 107 000 hektar, varav 43 700 hektar är direktregistrerade. Koncernens totala mark under kontroll uppgick vid periodens slut till cirka 190 000 hektar i Ryssland och 9 800 hektar i Ukraina.

Finansiellt

• Summa omsättning och värdering till verkligt värde uppgick till SEK 208 (216) miljoner, varav SEK 119 (127) miljoner utgjorde resultat från värdering till verkligt värde av biologiska tillgångar.
  • Rörelseresultatet för perioden, exklusive vinster från negativ goodwill, uppgick till SEK –85 (–53) miljoner och periodens resultat uppgick till SEK -24 (–48 miljoner).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK –0,49 ( –1,38). Eget kapital per aktie den 30 juni 2010 var SEK 24,27 (37,74).
  • I en företrädesrättsemission i januari 2010 tillfördes Bolaget SEK 235 miljoner före emissionskostnader.

Viktiga händelser efter periodens utgång

• I juli 2010 tecknade Bolaget ett ramavtal om förvärv av en samling fasta tillgångar i västra Ukraina, innefattande bland annat en spannmålssilo för 50 000 ton som är under byggnation, maskiner och utrustning samt arrendeavtal för upp till 7 500 hektar i Ivano-Frankivskregionen.

Stockholm, 31 augusti 2010
Alpcot Agro AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Björn Lindström, Verkställande Direktör +44 (0) 79798 55556

Definitioner av mark under kontroll och ägd mark:

Med mark under kontroll avses mark som registrerats i bolagets dotterbolags namn eller mark där bolagets dotterbolag antingen självt eller genom någon av bolagets agenter har registrerat ett arrendeavtal eller befinner sig i processen med att registrera ett arrendeavtal med lokala myndigheter.

Med ägd mark avses mark som registrerats i bolagets dotterbolags namn eller indirekt ägd mark inom ramen för det ryska pajsystemet. Pajerna kan vara registrerade antingen i ett dotterbolags namn eller i en agents namn inom ramen för ett avtal mellan agenten och bolagets dotterbolag eller befinna sig i äganderättsregistreringsprocessen hos lokala myndigheter.

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets målsättning är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom att förvärva och bruka jordbruksmark i Ryssland och andra OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.com.