Alpcot Agro mottar en option att sänka managementavgiften

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan.

Alpcot Agro AB (“Alpcot Agro”) har sedan hösten 2008 arbetat med att sänka de fasta kostnaderna för att stärka bolagets finansiella uthållighet i det rådande ekonomiska klimatet. Som en del i detta arbete har Alpcot Agro fört samtal om att omstrukturera det managementavtal som bolaget har med Alpcot Capital Management Ltd och närstående bolag (“Investeringsrådgivaren”) . Som en följd av dessa samtal har Alpcot Agro av Investeringsrådgivaren nu erhållit en oåterkallelig option till 30 juni 2010 att ersätta den nuvarande managementavgiften med en lägre fast årlig avgift på maximalt 20 miljoner kronor vars storlek inte påverkas av framtida kapitalanskaffningar i Alpcot Agro. Vidare kan Alpcot Agro enligt optionen avskaffa den prestationsbaserade avgiften. I utbyte mot en lägre fast årlig avgift och ett avskaffande av den prestationsbaserade avgiften skall Alpcot Agro kompensera Investeringsrådgivaren genom att utfärda warranter i Alpcot Agro. Ett beslut om att utnyttja optionen är villkorat av ett godkännande av Alpcot Agros aktieägare på en bolagsstämma. Om optionen utnyttjas av Alpcot Agro kan den reducera de totala managementavgifterna till Investeringsrådgivaren mellan 2009 och 2014 med omkring 58 miljoner kronor jämfört med Alpcot Agros nuvarande åtaganden. Alpcot Agro betalar den nya lägre fasta årliga avgiften med start 2009 till dess att optionen antingen utnyttjas av Alpcot Agro eller förfaller den 30 juni 2010. Om optionen förfaller eller inte utnyttjas, skall Alpcot Agro ersätta Investeringsrådgivaren enligt det urspungliga managementavtalet inklusive kostnadsreduktioner som en följd av de lägre fasta årliga avgifter tillämpas sedan 2009. Villkorat av ett godkännande av Alpcot Agros aktieägare på en bolagsstämma, skall det uppskattade värdet av kostnadsreduktionen med lägre fast årlig avgift och det uppskattade värdet av den prestationsbaserade avgiften konverteras till warranter på marknadsmässiga villkor. Den eventuella utspädningen av en emission av warranter kommer bland annat att bero på aktiepriset vid tidpunkten för beslutet om att utnyttja optionen. Samtliga detaljer kommer att presenteras i kallelsen till bolagsstämman som skall fatta beslut om optionen skall utnyttjas. Managementavtalet i korthet Alpcot Agro ingick 2006 ett managementavtal med Investeringsrådgivaren att verka som investeringsrådgivare för Alpcot Agro. Managementavtalet stipulerar Investeringsrådgivarens arbetsuppgifter, åtaganden och kompensation. Enligt managementavtalet skall Investeringsrådgivaren vara Alpcot Agro’s exklusiva rådgivare i fövaltningen av Alpcot Agro’s tillgångar. Managementavtalet är giltigt till den 1 februari 2014. Investeringsrådgivaren är berättigad till en årlig managementavgift för sina tjänster uppgående till 2,25% av det av Alpcot Agro totalt anförskaffat eget kapital före emissionskostnader. Vidare är Investeringsrådgivaren berättigad till en prestationsbaserad avgift som motsvarar 15% av överavkastningen under de första fem åren. Stockholm 18 september 2009 Styrelsen För ytterligare information kontakta: Björn Lindström, Verkställande Direktör +44 (0) 79798 55556 Joakim Ollén, Styrelseordförande +46 (0) 70 354 24 07