Alpcot Agro planerar riktad nyemission

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan.

Styrelsen för Alpcot Russian Land Fund AB (publ), under namnändring till Alpcot Agro AB, planerar att, genom utnyttjande av årsstämmans bemyndigande, genomföra en riktad nyemission av cirka 6–8 miljoner aktier till en teckningskurs i intervallet 63–70 kronor per aktie.

Den planerade nyemissionen skulle tillföra bolaget totalt cirka 378–560 miljoner kronor före avdrag för transaktionskostnader. De nyemitterade aktierna skulle motsvara cirka 22–27 procent av kapital och röster i bolaget efter nyemissionen. Av emissionslikviden avses cirka 150 miljoner kronor att användas för förvärv av jordbruksmark. Resterande del avses att användas för investeringar i maskiner och utrustning, övriga investeringar samt för allmänna företagsändamål.

Bolaget har anlitat Carnegie Investment Bank AB som finansiell rådgivare för att genomföra den planerade nyemissionen som riktas till vissa utvalda kvalificerade investerare och vissa andra utvalda investerare. Minsta investering i nyemissionen kommer att vara 8 000 aktier vilket motsvarar ett belopp om 504 000–560 000 kronor. Teckning kommer att ske genom ett accelererat anbudsförfarande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Aschan, verkställande direktör
Telefon: +46 70 297 16 07
Joakim Ollén, styrelsens ordförande
Telefon: +46 70 354 24 07

Informationen i detta pressmeddelande är inte ett erbjudande eller del av ett erbjudande att köpa eller teckna aktier i bolaget, och är inte heller en inbjudan eller en uppmaning avseende köp eller teckning av aktier i bolaget. Informationen i detta pressmeddelande får inte publiceras, offentliggöras eller distribueras i USA, Australien, Kanada, Sydafrika, Japan eller något annat land där landets lagar och regler skulle innebära en skyldighet att upprätta, ingiva, registrera eller offentliggöra någon information på grund av detta.