Alpcot Agros skörderapport 2008

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan.

Alpcot Agros skörderapport 2008
- Årets sammanlagda skörd uppgick till ca 150 000 ton, per den 7 november 2008. Den genomsnittliga avkastningen uppgår till 3,5 ton per hektar för höstvete. Vissa fält har gett en avkastning på över 7 ton per hektar, vilket bekräftar potentialen i regionen.
- Den sammanlagda skördearealen uppgick till 55 600 hektar, varav 45 procent var höstsått 2007 och 55 procent sått under våren 2008.
- Under 2008 har nederbörden varit gynnsam för stråväxter, men låga temperaturer under våren begränsade tillväxten för temperaturkänsliga grödor som majs och solrosor. Överlag kan konstateras att klimatförhållandena inte gynnade den teknik Alpcot Agro tillämpar som syftar till att bevara jordfukten.
- Alpcot Agro har framgångsrikt höstsått 55 300 hektar under hösten 2008, varav 4 500 hektar i Ukraina. Av den totala höstsådda arealen utgör mer än 50 000 hektar vintervete. Alla höstsådda grödor är i utmärkt kondition inför vintern.
- Alpcot Agro lagrar merparten av årets skörd i egna lagringsanläggningar. Prisnivån är generellt lägre än förväntat, men bolaget räknar med högre priser senare under säsongen för högkvalitativt spannmål.
- Över 46 000 hektar har under hösten preparerats för vårsådd.

Kommentar från VD Björn Lindström:
”Jag kan med tillfredsställelse konstatera att Alpcot Agro framgångsrikt genomfört 2008 års skörd med en total produktion på ca 150 000 ton. Vi är nöjda med avkastningen givet att 2008 var Alpcot Agros första hela operationella år och att delar av skörden bärgats på land som tidigare legat i träda. Höstsådden på över 55 000 hektar genomfördes generellt sett under gynnsamma klimatförhållanden, inklusive de 4 500 hektar som höstsåtts i Ukraina. Förutsättningarna för fortsatt ökad avkastning bedöms som mycket goda och våra ansträngningar för operationella förbättringar pågår med oförminskad styrka”

För rapporten i sin helhet, se bilagd pdf samt www.alpcotagro.com