• Agrokultura/

Årsredovisning 2007 för Alpcot Agro AB finns nu tillgänglig på bolagets hemsida – www.alpcotagro.com

• Resultat före skatt för koncernen under det förlängda räkenskapsåret september 2006 – december 2007 uppgår till -22,0 MSEK. Likvida medel uppgår per 31 december 2007 till 186,6 MSEK.
• Under året förvärvade Alpcot Agro mark i fyra regioner i Ryssland, Voronezh, Volgograd, Tambov och Lipetsk. Vid årets utgång hade Bolaget cirka 93 000 hektar under kontroll och ägde företrädesvis genom landcertifikat cirka 44 000 hektar.
• Bolaget genomförde tre kapitalanskaffningar under 2007 om totalt cirka 862 miljoner kronor. Den första kapitalanskaffningen ägde rum i januari och uppgick till cirka 228 miljoner kronor, den andra genomfördes i oktober och uppgick till cirka 274 miljoner kronor och den tredje kapitalanskaffningen ägde rum i december och uppgick till 360 miljoner kronor.
• Investeringar under året i nya västerländska maskiner och utrustning uppgick till cirka 30 miljoner kronor, investeringar i nya ryska maskiner uppgick till cirka 2,4 miljoner kronor och värdet på´maskiner och utrustning som övertagits i samband med förvärv uppgick till cirka 9,7 miljoner kronor.
• I början av 2008 har Bolaget fortsatt sin expansion i ytterligare två regioner, Kursk och Kurgan och i mars kontrollerade Alpcot Agro cirka 109 000 hektar i Ryssland.

Redovisningshandlingar och revisionsberättelser finns även tillgängliga på bolagets kontor, BirgerJarlsgatan 2, Stockholm. Kopior på handlingar skickas till aktieägare som begär det och uppger
postadress.

Årsstämma äger rum tisdagen den 13 maj kl 16:30 2008 i Markeliussalen på Norrlandsgatan 11,