Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2009

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA.

Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2009 för Alpcot Agro AB (publ) (“Alpcot Agro”, “Bolaget” eller “Koncernen”) har godkänts av styrelsen. Den reviderade årsredovisningen kommer att publiceras på svenska och engelska senast två veckor före årsstämman. Denna bokslutskommuniké omfattar perioden 1 januari 2009 – 31 december 2009 och har ej granskats av bolagets revisorer. (Siffror inom parentes nedan hänvisar till föregående räkenskapsår 1 januari 2008 – 31 december 2008 om inte annat anges). Räkenskapsåret i sammandrag • Koncernens totala intäkter för 2009 ökade med 491 procent och uppgick till 179 miljoner SEK (30 miljoner SEK). • Koncernens resultat av värdering av jordbrukstillgångar till verkligt värde uppgick till -4 miljoner SEK (94 miljoner SEK). • Verksamhetens rörelseresultat för 2009 uppgick till -189 miljoner SEK (-111 miljoner SEK). • Kostnader för personal under perioden uppgick till 54 miljoner SEK (51 miljoner SEK), andra externa utgifter uppgick till 85 miljoner SEK (94 miljoner SEK) och avskrivningarna under perioden till 46 miljoner SEK (35 miljoner SEK). • Årets resultat 2009 uppgick till -174 miljoner SEK (-96 miljoner SEK). Koncernen hade 33 miljoner SEK i likvida medel per 31 december 2009 (106 miljoner SEK). • Resultatet per aktie är -5,03 SEK (-3,21 SEK). Eget kapital per aktie per 31 december 2009 var 27,21 SEK (34,90 SEK). • Den totala investeringen i landförvärv uppgick under 2009 till 11 miljoner SEK och investeringar i nya maskiner och ny utrustning uppgick under året till 47 miljoner SEK. • Bolaget tog in 65 miljoner SEK genom ett konvertibellån i mars 2009. • Bolagets aktier upptogs för handel vid Nasdaq OMX Firth North i Stockholm med tickernamnet ALPA. Första handelsdag var den 19 oktober 2009. • Styrelsen föreslår att ingen utdelning sker avseende räkenskapsåret 2009. Viktiga händelser efter räkenskapsårets slut • Företrädesrättsemissionen som offentliggjordes den 24 november 2009 avslutades i januari 2010 och tillförde Bolaget 235 miljoner SEK före emissionskostnader. • Den 24 november 2009 offentliggjorde Bolaget ett erbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i BBAH Sweden AB (”BBAH”). Erbjudandet avslutades den 26 februari 2010 då Alpcot Agro fått kontroll över 95,2 procent av aktierna i BBAH. Kommentar från VD Björn Lindström: ”2009 var ett utmanade år, men inte ett förlorat år. Trots att det finansiella resultatet är en besvikelse, har ett betydande och målmedvetet arbete gjorts under 2009 för att förbättra Bolagets långsiktiga utsikter till lönsamhet. Detta arbete inkluderar förändringar i Alpcot Agros landbank, utvärdering av olika möjligheter till vertikal integration, kostnadsbesparingar och rekrytering av nyckelpersonal. Det är ett tidskrävande arbete, men när råvarumarknaderna återhämtar sig kommer Alpcot Agro att vara väl positionerat att generera vinster. Bolagets viktigaste målsättning är att nå lönsamhet.” Årsstämma 2010 Årsstämman 2010 kommer att äga rum måndag den 17 maj 2010 kl 16.00 i Stockholm. Stockholm, 30 mars 2010 Alpcot Agro AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta: Björn Lindström, Verkställande Direktör +44 (0) 207518 0530 Joakim Ollén, Styrelseordförande +46 (0) 70 354 24 07 Den preliminära rapportkalendern för 2010 är 3 maj 2010 Årsredovisning 2009 17 maj 2010 Årsstämma 2010 31 augusti 2010 Halvårsrapport januari-juni 2010 30 mars 2011 Bokslutskommuniké 2010