Bokslutskommuniké för räkenskapssåret 2008

Detta pressmeddelande får ej offentliggöras eller distribueras i USA, Australien, Kanada, Sydafrika eller Japan.

Bokslutet för Alpcot Agro AB (publ) för 2008 är godkänt av styrelsen. Den reviderade årsredovisningen kommer att publiceras på svenska och engelska senast två veckor före ordinare bolagsstämma (Siffror inom parentes nedan hänvisar till föregående räkenskapsår 7 september 2006 – 31 december 2007).

• Koncernens intäkter för helåret uppgick till 78 miljoner SEK (15 miljoner SEK).
• Verksamhetens rörelseresultat för 2008 uppgick till -109 miljoner SEK (-27 miljoner SEK). Verksamhetens kostnader inkluderar 24 miljoner SEK (2 miljoner SEK) för att bryta träda och förbereda fälten för produktion. Kostnader för personal uppgick till 22 miljoner SEK (5 miljoner SEK) och avskrivningar till 21 miljoner SEK (3 miljoner SEK).
• Årets resultat 2008 uppgick till -97 miljoner SEK (-19 miljoner SEK). Koncernen hade 106 miljoner SEK i likvida medel per 31 december 2008 (187 miljoner SEK).
• Resultatet per aktie är -3,79 SEK. Eget kapital per aktie per 31 december 2008 var 41,04 SEK. Styrelsen föreslår att ingen utdelning sker avseende räkenskapsåret 2008.
• Den totala investeringen i landförvärv uppgick 2008 till 184 miljoner SEK och förvärv av dotterbolag och verksamheter uppgick till 28 miljoner SEK. Investeringar i nya maskiner och ny utrustning uppgick under året till 327 miljoner SEK.
• Koncernen avslutade under maj 2008 två nyemissioner med en total kapitalanskaffning om 524 miljoner SEK före emissionskostnader.
• Vid årets slut hade koncernen i Ryssland ca 135 000 hektar under kontroll varav 84 000 hektar var i direkt eller indirekt ägo (se definitioner nedan). Därutöver kontrollerar koncernen knappt 5 000 hektar i Ukraina.
• Koncernen har genomfört ett omfattande program för att reducera kostnader och öka effektiviteten.
• Koncernen har under året investerat i mjölkproduktion och driver för närvarande flera större mjölkgårdar med ca 2 400 mjölkkor inklusive delägda gårdar.

Kommentar från VD Björn Lindström
”2008 har varit ett år fyllt med utmaningar. Bolaget anpassade sig dock tidigt till de försämrade marknadsförutsättningarna och har goda möjligheter att bli framgångsrikt och nå lönsamhet när marknaderna återhämtar sig. Under 2009 kommer fokus ligga på fortsatt konsolidering av verksamheten och en listning av bolagets aktie står också högt upp på agendan.”
Ordinarie bolagsstämma kommer att äga rum onsdag den 13 maj 2009 kl 16.30 i Stockholm.

Stockholm, 25 mars 2009
Alpcot Agro AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Björn Lindström, Verkställande Direktör +44 (0) 79798 55556
Joakim Ollén, Styrelseordförande +46 (0) 70 354 24 07

Definitioner av mark under kontroll och ägd mark
Med mark under kontroll avses mark som registrerats i bolagets dotterbolags namn eller mark där bolagets dotterbolag antingen självt eller genom någon av bolagets agenter har registrerat ett arrendeavtal eller befinner sig i processen med att registrera ett arrendeavtal med lokala myndigheter.
Med ägd mark avses mark som registrerats i bolagets dotterbolags namn eller indirekt ägd mark inom ramen för det ryska pajsystemet. Pajerna kan vara registrerade antingen i ett dotterbolags namn eller i en agents namn inom ramen för ett avtal mellan agenten och bolagets dotterbolag eller befinna sig i äganderättsregistreringsprocessen hos lokala myndigheter.