Djurhållningsrapport Q2 2014

Agrokultura AB (First North Stockholm: AGRA, ”Agrokultura” eller “Bolaget”), som bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, presenterar sin djurhållningsrapport för Q2 2014.

Under tolvmånadersperioden fram till och med juni 2014 ökade den genomsnittliga mjölkproduktionen per mjölkko med 4 procent till 531 liter per ko per månad jämfört med samma period förra året. Det är en högre tillväxttakt än tillväxten på 1 procent som rapporterades för Q1. Trots denna ökning har den totala produktionen minskat med 7,7 procent till 945 000 liter per månad jämfört med 2013. Detta beror på den minskade djurbesättningen.

Trots den generella minskningen av mjölkproduktion ökade intäkterna i SEK för tolvmånadersperioden fram till och med juni 2014 med 11,6 procent jämfört med samma period 2013. Detta beror på att mjölkpriserna i rubel var 36 procent högre, vilket dock delvis hålls tillbaka vid rapportering i SEK på grund av den senaste tidens depreciering av den ryska rubeln. Genomsnittliga priser (exkl. moms) för perioden uppgick till 3,9 SEK per liter (0,60 USD), vilket är en ökning med 25 procent på priser i SEK. Djurhållningsverksamhet är huvudsakligen en inhemsk verksamhet när det gäller insatskostnader, försäljning och finansiering.

Köttintäkter i SEK har sjunkit med 31 procent och lokala köttpriser har sjunkit med cirka 10 procent. Minskningen beror till största delen på omstruktureringen av 2012 års djurbesättning, vilket ledde till att köttförsäljningens andel av djurhållningens intäkter tillfälligt steg i samband med att icke-lönsamma djur slaktades. Bolaget undersöker olika sätt att öka effektiviteten i köttförsäljningen och har som mål att dess intäkter ska uppgå till 20–25 procent av djurhållningens intäkter jämfört med dagens 13 procent.

Den 30 juni 2014 bestod Bolagets ryska djurhållningsverksamhet av cirka 5 000 djur, varav 1 800 mjölkkor, 500 sinkor, 2 150 kvigor och 550 tjurar, kalvar och köttdjur.

Stephen Pickup, verkställande direktör, kommenterar:

”Prisläget är fortsatt starkt med priser i lokal valuta som har ökat med 36 procent jämfört med föregående år. Det goda arbetet att öka produktiviteten per ko fortsätter. En stor del av foderskörden har framgångsrikt genomförts med goda resultat. Vi tittar nu på sätt att göra utvalda investeringar i maskiner och öka plantering av lusern med det slutliga målet att göra verksamheten självförsörjande av foder och därmed förbättra lönsamheten.”

Stockholm den 5 augusti 2014

Investor Relations, tel. +44 203 427 3983