Djurhållningsrapport Q3 2011

Under det gångna kvartalet har Alpcot Agros djurhållningsverksamhet ökat mjölkproduktionen med 1,7 procent och vuxit med 220 djur till totalt 6 320 djur.

Alpcot Agro (”Bolaget”) bedriver djurhållningsverksamhet med mjölk- och köttproduktion på fyra stora gårdar i Ryssland. Under Q3 2011 uppgick försäljningen av produkter från djurhållningsverksamheten till 50,3 miljoner rubel (10,6 miljoner kronor). Det är en minskning med 0,7 procent jämfört med föregående kvartal vilket huvudsakligen är en följd av något lägre mjölkpriser.

Under Q3 2011 var den genomsnittliga mjölkproduktionen på Bolagets alla gårdar 36,2 ton per dag, en ökning med 1,7 procent från 35,6 ton per dag under föregående kvartal. Den genomsnittliga produktionen per ko föll från 499 liter per månad till 480 liter per månad under Q3, vilket är en normal säsongsmässig variation.

Per den 30 september omfattade Bolagets djurhållningsverksamhet 6 320 nötdjur, varav 2 290 mjölkande kor, 3 270 kvigor/sinkor och 760 tjurar och kalvar, jämfört med 2 170 mjölkande kor, 3 160 kvigor/sinkor och 770 tjurar och kalvar vid utgången av föregående kvartal, totalt en ökning med cirka 220 djur under kvartalet. Av de 800 dräktiga kvigor som Bolaget köpte i juni, har 200 hittills levererats från karantän och återstoden kommer att tillföras djurbesättningen under det fjärde kvartalet.

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör vid Alpcot Agro, säger i en kommentar:

“Under perioden har vi gjort stora framsteg vad gäller djurhälsa och mortaliteten är lägre än den någonsin tidigare varit. Reproduktionsprogrammet går för full maskin och mer än 300 kvigor har inseminerats under kvartalet.
Och kanske viktigast av allt, vi är nu på god väg med att ersätta våra äldre Simmentalkor med högavkastande Holsteinkor, vilket kommer att innebära betydande produktivitetsökningar framöver.”

Stockholm, 12 oktober 2011

För mer information vänligen kontakta:

Investor relations +46 735 353 000

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.