Halvårsrapport 2013

Agrokultura, den ryska och ukrainska producenten av jordbruksprodukter, publicerar sitt resultat för halvåret som slutade 30 juni 2013. Siffror inom parentes avser halvårsperioden som slutade 30 juni 2012.

Finansiella händelser och resultat

• Totala intäkter för halvårsperioden som slutade 30 juni 2013 uppgick till 192 882 tusen kronor (176 387).
  • Koncernen rapporterar en förlust före avskrivningar för perioden på -20 839 tusen kronor (vinst 113 442). Nettoförlusten för perioden är -76 905 tusen kronor (nettovinst 33 322).
  • Nettotillgångar per aktie per 30 juni 2013 uppgick till 8,20 kronor per aktie (10,14 kronor) och förlust per aktie uppgick till -0,55 SEK (vinst 0.25 kronor).
  • Per 30 juni 2013 uppgick koncernens räntebärande skulder till 249 962 (-201,727) tusen kronor. Koncernens likvida medel vid samma tidpunkt var 11 211 tusen kronor (30 472).

Operationella händelser och resultat

• Arealen för skörd 2013 ligger kvar på samma nivå om 134 400 hektar (133 400) inklusive 5 500 hektar fodergrödor för djurhållningsverksamheten.
  • Skörden av höstgrödorna är så gott som avslutad motsvarande cirka 46 procent av den totala brukade arealen för året eller 59 300 hektar.
  • Avkastningen för höstgrödorna är högre jämfört med förra året, framför höstrapsen i Ukraina som ökat med över 30 procent och höstvetet i centrala Ryssland som ökat med nästan 50 procent.
  • Avtal om betydande markavyttringar i Ukraina motsvarande 24 800 hektar ingicks under perioden. Borträknat den mark som avtalats för avyttring, kontrollerade Koncernen vid slutet perioden ett totalt markinnehav om 226 800 hektar (281 300) varav 158 100 hektar i Ryssland och 68 700 hektar i Ukraina.
  • I juni bytte Bolaget namn från Alpcot Agro till Agrokultura.

Ulf Scholander, Verkställande Direktör, kommenterar:

“Samtidigt som vi ser fortsatta förbättringar i vår verksamhet och i avkastning är Bolagets finansiella resultat långt ifrån tillfredsställande. Fortsatt arbete krävs för att anpassa vår kostnadsbas i förhållande till den senaste tidens prisfall på jordbruksprodukter.”

Ulf Scholander, Verkställande direktör, tel: +380 (67)370 42 51
Stephen Pickup, Group CFO, tel: +44 7825 294 352

Halvårsrapporten för 2013 kommer att vara tillgänglig på Koncernens hemsida www.agrokultura.se och skickas till aktieägare som så önskar.