Mikael Nachemson lämnar Agrokulturas styrelse

Mikael Nachemson meddelar idag att han ställer sin styrelseplats till förfogande inför den extrastämma som ska hållas den 10 november 2014. Huvudägaren Steenord kontrollerar nu direkt och indirekt cirka 94% efter budpliktsbudets genomförande.

Extrastämman är sammankallad av den nya huvudägaren Steenord för val av ny styrelse till följd av deras budpliktsbud där den ursprungliga acceptperioden löpte ut den 24 oktober 2014 och där betalning skedde den 31 oktober 2014. Steenord har den 17 och 29 oktober offentliggjort ett samarbete med det ryska investeringsföretaget Magna efter vidareöverlåtelse, varigenom Steenord och Magna gemensamt kontrollerar cirka 94% av aktierna.

Som Agrokultura meddelade tidigare idag har vidare Steenord tecknat större delen av den kvittningsemission om cirka 7,2 miljoner aktier till kurs 5 SEK. Årsstämman bemyndigade styrelsen att besluta om en sådan kvittningsemission innan den 31 oktober 2014 för att betala kvarstående skuldebrev om totalt cirka 48 miljoner SEK till den grupp som grundade bolaget (aktörer närstående Alpcot Capital Management). Kvittningsemissionen påverkar inte nämnvärt Steenords kontrollposition men stärker Agrokulturas finansiella ställning ytterligare.

Avgående styrelseordförande Mikael Nachemson kommenterar:

"I och med att budpliktsbudet nu är genomfört och en ny ägargrupp innehar över 90% betraktar jag inte bara mitt ordförandeskap utan också mitt styrelseuppdrag som slutfört. Jag blev ordförande våren 2013, och sedan dess har Agrokultura under tilltagande politisk oro men med stöd av en ny styrelse, ny ledning och hängivna anställda lyckats genomföra en fantastisk turnaround. Bolaget har för första gången sedan det grundades 2007 blivit lönsamt, och har dessutom kunnat genomföra större markavyttringar trots en besvärlig politisk situation. Det faktum att bolagets turnaround attraherar lokala aktörer med intresse för jordbruksbranschen är ett bevis på detta, vilket i sin tur givit aktieägarna möjlighet att antingen sälja eller ta rygg på den nya huvudägargrupperingen efter en för bolaget unik värdestegring i jämförelse med andra jordbruksaktörer sedan sommaren 2013. Tillsammans med de andra avgående ledamöterna önskar jag Agrokultura och dess nya och kvarvarande ägare fortsatt framgång."

Ytterligare information om extrastämman, budpliktsbudet, kvittningsemissionen samt Steenord och dess nya samarbete med Magna finns tillgängligt på Agrokulturas hemsida.

Agrokultura investerar i jordbruksmark och producerar jordbruksprodukter i Ryssland och Ukraina. Koncernens målsättning är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av dess jordbruksmark genom spannmålsproduktion, djurhållning och relaterade verksamheter. Aktierna i Agrokultura är noterade på NASDAQ OMX First North under kortnamnet AGRA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.