Rapport gällande höstsådden 2011

Alpcot Agro AB (“Bolaget”) har slutfört höstsådden i alla regioner på en total areal om 47 500 hektar av grödor för försäljning, varav cirka 88 procent höstvete. Vårsådden är planerad att omfatta 55 300 hektar, för en total brukad areal om 102 800 hektar under 2012 enligt nuvarande plan.

Höstsådd

Under hösten 2011 har Bolaget sått nära 42 000 hektar höstvete, varav 33 000 hektar i det ryska inlandet, 6 000 hektar i Ukraina och 3 000 hektar i Kaliningrad. Bolaget har också sått 5 500 hektar höstraps, varav 3 400 hektar i Ukraina och 2 100 hektar i Kaliningrad.

Vårsådd – uppdaterad plan för 2012

Våren 2012 planerar Bolaget att så omkring 55 300 hektar grödor för försäljning, med målsättningen om totalt 102 800 brukade hektar under 2012. De huvudsakliga vårgrödorna blir 15 100 hektar solrosor, 10 000 hektar soja, 9 900 hektar korn, 8 800 hektar majs, 4 000 hektar vårraps, 1 200 hektar sockerbetor och 6 300 hektar med andra grödor.

Slutgiltig skörderapport för 2011

Bolaget har hittills skördat nästan 90 procent av den sådda arealen 2011. Skörden pågår fortfarande för några grödor, främst solrosor och majs. Skördeförhållandena är goda, avkastningen är över förväntan och inga av grödorna löper för närvarande någon direkt väderrisk. Den slutgiltiga skörderapporten för 2011 kommer därför att publiceras i mitten eller slutet av november.

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör, säger i en kommentar:

“Jag är nöjd med att vi slutfört höstsådden trots besvärliga förhållanden och omfattande regn i vissa regioner. Den planerade brukade arealen om nästan 103 000 hektar 2012 innebär en ökning med cirka 11 procent jämfört med 2011.”

Stockholm 1 november 2011

För mer information vänligen kontakta:

Jens Peter Aabyen, Verkställande direktör, tel +7 903 779 23 36

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.