Skörden inledd under goda förhållanden

Alpcot Agro AB har inlett skörden av bolagets fält i Lipetsk, Kursk, Tambov och Voronezhklustren samt i Ukraina. I Kaliningrad kommer skörden att inledas denna vecka.

I centrala Ryssland, där Alpcot Agro har huvuddelen av sina fält, är skördeförhållandena idealiska med torrt och soligt väder och dagtemperaturer kring 30-32 grader celsius efter ett par veckor med ihållande regn.

De första fälten med höstvete som skördats i Tambov och Voronezh har gett upp till 4,3 ton per hektar.

Alpcot Agro har lagringskapacitet för hela spannmålsskörden, vilket möjliggör för bolaget att genomföra försäljningen vid bästa möjliga tidpunkt med hänsyn till priser och marknadsläget i övrigt.

Moskva, 18 juli 2011

Jens Peter Aabyen, Verkställande Direktör, tel +7 903 779 23 36

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.