Skörderapport 2012

Alpcot Agro AB (“Bolaget”), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksrörelse i Ryssland och Ukraina, rapporterar skörderesultat för 2012 och höstsådd för 2013 års skörd.

Viktiga händelser

• Total skördad areal ökar med 35 % från 2011 till 123 300 hektar
  • Mycket goda resultat för solrosor, majs och raps
  • Höstsådden 2012 uppgår till 61 000 hektar omfattande raps, vete och korn
  • Fokus för 2013 ligger på att maximera sådd av Bolagets mest lönsamma grödor
  • Bolaget forsätter att dra fördel av det gynnsamma prisläget på jordbruksprodukter

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör, kommenterar

“Det goda skörderesultatet är en stark prestation i ljuset av vårt stora förvärv i Ukraina i början av året. Vi har utökat vår brukade areal betydligt med bibehållet goda avkastningsnivåer samtidigt som vi har gynnats av goda väderförhållanden.”

”Vi kommer att fortsätta att fokusera på att effektivisera produktionen och vi är i en bra position för att kunna fortsätta dra fördel av de höga priserna på jordbruksprodukter. ”

Skörden 2012

Bolagets verksamhetsområden påverkades inte i någon betydande grad av de besvärliga väderförhållanden som drabbade delar av östra och centrala Europa under sommaren 2012. Torkan i Nordamerika bidrog till fortsatt starka världsmarknadspriser för bolagets produkter. Skördeperioden hade över lag goda väderförhållanden, med en varm sommar och en mild höst.

Bolaget har till dags dato bärgat 392 400 ton grödor bruttovikt, en ökning med 40 procent jämfört med 2011 (279 800 bruttoton), oaktat en mindre areal av majs som fortfarande återstår att skörda. Med de rådande priserna och avkastningsnivåerna är Bolagets mest lönsamma grödor solrosor, majs och raps.

I Ryssland genererade solrosskörden en genomsnittlig nettoavkastning om 2,0 ton per hektar. Till dags dato har försäljningspriserna legat omkring SEK 2 926 per ton (USD 438) vilket innebär en genomsnittlig intäkt på SEK 5 852 (USD 876) per hektar solrosor.

I Ukraina har Bolaget genererat en genomsnittlig nettoavkastning för majs om 7,2 ton per hektar och för raps om 2,2 ton per hektar. Försäljningspriserna har varit goda, i genomsnitt SEK 3 727 (USD 558) per ton för raps och SEK 1 403 (USD 210) per ton majs vilket genererat en genomsnittlig intäkt per hektar om SEK 8 200 (USD 1 228) för raps och SEK 10 100 (USD 1 512) för majs. En betydande skillnad har förelegat i avkastningsnivå mellan de fält som såddes av Alpcot Agro och de som såddes av Landkom hösten 2011. Bolaget har därför en förväntan om att uppnå avsevärda avkastningsökningar i den ukrainska verksamheten framöver.

En detaljerad kostnads- och intäkts analys per gröda kommer att publiceras i bokslutskommunikén i mars 2013.

Tabellen nedan visar skördad areal och avkastning för 2012 års skörd. Nettoavkastningarna är uppskattningar.

Skörd 2012, per region och gröda

Totalt för koncernen 123 300 392 400 3,2
Ukraina
Gröda Skördad areal, ha Bruttoskörd, ton Brutto-avkastning, ton/ha Uppskattad netto-avkastning
Höstraps 19 100 45 600 2,4 2,2
Höstvete 13 400 51 600 3,9 3,7
Höstkorn 2 200 7 600 3,5 3,3
Majs 9 800 82 200 8,4 7,2
Solrosor 4 200 8 300 2,0 1,9
Soja 1 200 2 000 1,7 1,6
Bovete 3 100 3 500 1,1 1,0
Övriga grödor 600 1 600 2,6 -
Summa Ukraina 53 600 202 400 3,8
Ryssland, Centrala Svartjords-regionen (CBS)
Höstvete 28 200 73 100 2,7 2,5
Solrosor 12 800 27 200 2,1 2,0
Sockerbetor 800 34 000 41,5 36,8
Korn 6 500 12 300 1,9 1,8
Majs 1 600 8 800 5,4 4,6
Soja 5 600 6 000 1,1 1,0
Vårraps 2 300 3 700 1,6 1,5
Bovete 1 800 1 200 0,7 0,6
Övriga grödor 1 400 1 600 1,4 -
Summa Ryssland CBS 61 000 167 900 2,8
Kaliningrad
Höstvete 1 700 7 300 4,2 3,7
Höstraps 1 400 2 800 2,0 1,8
Korn 2 000 6 200 3,2 3,0
Vårraps 1 700 2 000 1,2 1,1
Vårvete 700 1 700 2,4 2,2
Övriga grödor 1 200 2 100 1,8 -
Summa Kaliningrad 8 700 22 100 2,6

Mindre än 3 000 hektar majs återstår att skörda i Ryssland och Ukraina. Bolaget räknar med att skörda denna areal innan årets slut. Dessa fält är inte inkluderade i tabellen ovan.

Försäljning och lager

Bolaget har utnyttjat det rådande goda prisläget. Per slutet av november hade omkring 75 procent av det uppskattade värdet av 2012 års skörd sålts och återstoden beräknas vara såld innan slutet av första kvartalet 2013. Återstående lager består i huvudsak av majs, solrosor och vete.

Höstsådd 2012

Bolaget har sått 61 000 hektar under höstbruket, i enlighet med nedan tabell. Grödorna är över lag i gott skick och har etablerat sig väl. Väderförhållandena för höstsådd har varit tillfredsställande i både Ryssland och Ukraina.

Höstsådd areal, ha Höstvete Höstraps Höstkorn Summa
Ukraina 14 000 13 800 4 800 32 600
Ryssland CBS 24 400  -  - 24 400
Kaliningrad 2 000 2 000  - 4 000
Summa 40 400 15 800 4 800 61 000

Stockholm, 10 december 2012

För vidare information, kontakta

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör +7 903 779 2336
Stephen Pickup, finanschef +44 782 529 4352

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.