Skörderapport 2013

Agrokultura AB (“Bolaget”), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, rapporterar ökad avkastning för 2013 års skörd.

Viktiga händelser

-  Skörden är helt slutförd i Ukraina och 97% slutförd i Ryssland

Avkastningen visar fortsatt starkt positiv utveckling genom förbättringar i verksamheten

-  Den ryska vägda genomsnittsavkastningen ökade 31% mot 2012, Ukraina ökade 11% mot 2012 och Kaliningradklustret ökade 9%

-  Total skördad areal är 126 848 hektar (2012: 123 300)

-  Bruttoskörden närmar sig 500 000 ton

-  Bolaget har omstrukturerat sin kostnadsbas för att möta 2013 års prisfall

Stephen Pickup, verkställande direktör på Agrokultura, kommenterar:

”2013 års grödor har dragit fördel av de goda väderförhållandena som varat under större delen av säsongen i Ryssland, även om regn under skördeperioden fördröjde slutförandet. Betydande avkastningsförbättringar visar vilken potential våra grödor har. Vi kommer fortsätta att förbättra effektiviteten i vår verksamhet under det kommande året med omedelbart fokus på kostnadssidan.

”Trots att siffrorna är en bra bit över genomsnittet i landet samt bättre än våra resultat för 2012, hade vi planerat för högre avkastning på ukrainska grödor och vi genomför nu de relevanta förändringarna i insatsprogram och operativt arbete för att förbättra resultaten. Raps har dock återigen visat sig vara mycket lämpat för västra Ukraina med utmärkt avkastning, som ökade kraftigt jämfört med 2012.”

Skörden 2013

Trots en sen vår och en regnig höst, har väderförhållandena i Bolagets verksamhetsområden huvudsakligen varit goda. Avsaknaden av betydande globala väderhändelser har lett till att det globala utbudet på jordbruksprodukter har varit högt i år, vilket pressat priserna även om de till viss del har återhämtat sig på senare tid på den ryska marknaden. Prisbilden i Ukraina är lägre än 2012 och våra förväntningar. Skörden av höstsådda grödor genomfördes under överlag goda väderförhållanden, även om regnet tilltog under den sena skörden av de vårsådda grödorna. Ukraina slutförde skörden tidigt i december medan Ryssland fortfarande har kvar ungefär 2 300 hektar majs och solrosor som kommer att skördas när vädret så tillåter.

Bolaget har till dags dato skördat omkring 470 000 ton spannmål brutto, en ökning med 20 procent jämfört med 2012 (392 400 ton brutto).

I Ryssland är den vägda genomsnittliga avkastningen 31 procent högre jämfört med 2012. Solrosskörden uppvisar en genomsnittlig nettoavkastning på 2,3 ton/ha (ökning med 15% mot 2012 – 2,0 ton/ha). Avkastningen för vete och majs har också uppvisat betydande förbättringar (+44% respektive +33%). I Kaliningrad har den genomsnittliga ökningen på avkastningen varit 9% högre än 2012, där vetet står för den starkaste ökningen.

I Ukraina är den vägda genomsnittliga avkastningen 11 procent högre jämfört med 2012, med starkast resultat för raps, vilket stod för en avkastningsökning med 33 procent jämfört med 2012 då den var 13 774 ha. Alla grödor förutom majs visade ökad avkastning. Majsskörden genererade netto 5,7 ton per hektar (2012: 7,2 ton per hektar). Majsavkastningen påverkades negativt av den utdragna vintern och av vissa därtill relaterade verksamhetsproblem.

En detaljerad kostnads- och intäktsanalys per gröda kommer att publiceras i bokslutskommunikén i mars 2014.

Tabellen nedan visar skörd och avkastning för 2013 års skörd. Nettoavkastningarna är uppskattningar.

Skörd 2013, per region och gröda

Skördad areal, ha Bruttoavk.
ton/ha
Summa koncernen 126 800 3,8
Ukraina
Gröda Skördad areal, ha Bruttoavk. ton/ha Uppskattad nettoavk.
Höstraps 13 800 3,0 2,9 +33%
Höstvete 14 200 3,9 3,8 +2%
Höstkorn 4 200 3,9 3,7 +12%
Majs 7 900 6,9 5,7 -21%
Solrosor 7 800 2,4 2,2 +16%
Soja 100 2,0 1,9 +16%
Bovete 2 200 1,3 1,1 +15%
Summa Ukraina 50 200 3,5
Ryssland, Centrala Svartjordsregionen (CBS)
Gröda Skördad areal, ha Bruttoavk. ton/ha Uppskattad   nettoavk.
Höstvete 24 400 3,8 3,6 +45%
Solrosor* 15 900 2,5 2,3 +17%
Sockerbetor 1 300 54,2 47,9 +30%
Korn 8 500 2,7 2,6 +43%
Majs* 3 343 7,1 6,1 +32%
Soja 5 200 1,3 1,3 +26%
Vårraps 7 300 1,1 1,0 -31%
Bovete 2 300 1,7 1,5 +155%
Övriga grödor 900 2,6 2,4 NA
Summa Ryssland   CBS 69 100 3,6
* Förväntat – solrosor och majs är 92 respektive 66 procent slutfört.
Kaliningrad
Gröda Skördad areal, ha Bruttoavk. ton/ha Uppskattad  nettoavk.
Höstvete 1 900 4,8 4,3 +16%
Höstraps 1 500 2,1 1,9 +6%
Korn 2 100 2,8 2,5 -17%
Vårraps 200 1,3 1,1 0%
Vårvete 1 300 3,6 3,2 +45%
Övriga grödor 600 2,1 1,9 +6%
Summa Kaliningrad 7 600 2,9

Mindre än 2 300 hektar majs och solrosor återstår att skörda i centrala Ryssland. Om vädret så tillåter planerar Bolaget att ha slutfört skörden av detta område vid årsslutet. Dessa marker är inkluderade i tabellerna ovan med den genomsnittliga avkastningen till dags dato.

Stockholm, 13 december 2013

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel. +44 782 529 4352