Skörderapport 2014

Agrokultura AB ("Bolaget"), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, rapporterar slutförandet av 2014 års skörd med rekordavkastning för Ukraina och upprätthållande av 2013 års förbättringar i Ryssland.

Viktiga händelser

- Skörden är helt slutförd i både Ukraina och Ryssland

- Avkastningen visar fortsatt stark positiv utveckling genom förbättringar i verksamheten

- Ökningen på 34 procent för 2013 års ryska vägda genomsnittsavkastning bibehölls med en total ökning på +1 procent under 2014. Avkastningen hölls tillbaka av den torra sommaren som negativt påverkade vårskördarna.

- Ukrainas vägda genomsnittsavkastning ökade 20 procent jämfört med 2013 vilket i sin tur var en ökning med 11 procent jämfört med 2012

- Totalt skördad areal uppgick till 115 500 hektar (2013: 127 000)

- Bolaget har omstrukturerat sin kostnadsbas för att möta den lägre prissättningen och har anpassat sin sådd till mer lönsamma grödor.

Stephen Pickup, verkställande direktör på Agrokultura, kommenterar:

"2014 års grödor i Ryssland har haft varierade väderförhållanden som gynnat höstsådd vete, medan den torra sommaren allvarligt påverkat vårgrödornas möjliga avkastning. Betydande avkastningsförbättringar inom vissa områden visar vilken potential våra grödor har. Vi kommer fortsätta att förbättra effektiviteten i vår verksamhet under det kommande året med fokus på att öka lönsamheten ytterligare.”

"Den mest betydande förbättringen gjordes inom den ukrainska verksamheten som levererar marknadsledande avkastning, något som vi försöker åstadkomma igen i 2015 års skörd. Raps har återigen visat sig vara mycket bra lämpat för västra Ukraina med utmärkt avkastning samtidigt som höstgrödorna har visat sig leverera önskat resultat i enlighet med bolagets affärsidé."

Skörden 2014

Koncernens ukrainska verksamhet har gynnats av perfekta odlingsförhållanden under större delen av året, vilket har bidragit till förbättrad avkastning. Eftersom verksamheten är placerad i västra Ukraina har den isolerats från oroligheterna i östra delen av landet och koncernen har inte drabbats av driftstörningar. Finansieringen har dock blivit markant svårare och dyrare.

Den torra sommaren och hösten i Ryssland har inneburit goda skördeförhållanden med litet eller inget behov av torkning, även om de flesta vårplanterade grödor haft minskad avkastning på grund av bristen på fukt under växtsäsongen. Avsaknaden av betydande globala väderhändelser har lett till att det globala utbudet på jordbruksprodukter har varit högt i år, vilket hållit internationella priserna nere vid eller lägre än de nivåer som rådde under 2013.

Bolaget har skördat cirka 475 000 ton spannmål brutto, vilket i stort sett är på samma nivå som 2013 (470 000 ton brutto) trots en minskning av sådden med 9 procent till följd av avyttringen av koncernens Kaliningradverksamhet.

I Ryssland är den vägda genomsnittliga avkastningen 1 procent högre jämfört med 2013. 2013 uppvisade avgörande framsteg för den ryska avkastningen med en genomsnittlig förbättring av avkastningen på 34 procent. Skörden av årets höstvete var lyckad med en genomsnittlig nettoavkastning på 4,1 ton per hektar, en förbättring med 10% jämfört med 2013 och 62% jämfört med 2012. Solrosskörden, som var den näst största i fråga om areal, påverkades av torka och levererade en genomsnittlig nettoavkastning på 2,0 ton per hektar (ned 16 procent jämfört med 2013 till 2,4 ton per hektar), samma nivå som 2012, vilket är en nivå som innebär lönsamhet. Vårkorn var den tredje största grödan efter område och levererade en avkastning på 3,7 ton per hektar med en förbättring på 37 procent jämfört med 2013 och 105 procent jämfört med 2012. Den ryska verksamheten har bibehållit god nettoavkastning på sockerbetor på 43,7 ton per hektar vilket var en liten minskning jämfört med 2013, direkt relaterat till det torra vädret. Planteringen av sockerbetor kommer ökas avsevärt under de kommande åren med tanke på att betor ger koncernens högsta marginaler.

I Ukraina är den vägda genomsnittliga avkastningen 20 procent högre jämfört med 2013, med starkast resultat för höstgrödor (vete och korn), vilket stod för en avkastningsökning på 49 procent jämfört med 2013 över 12 500 hektar. Historiskt sett har höstgrödorna inte varit framgångsrika och koncernen har förlitat sig på höstraps för att generera vinst, men i år har alla tre höstsådda grödor överträffat förväntningarna. Alla grödor förutom solrosor visade en ökning i avkastning. Även om solrosavkastningen på 1,9 ton per hektar var fullt acceptabel, påverkades den av några lokala hagelstormar samt några operativa brister som kommer att åtgärdas under 2015.

Tabellen nedan visar skörd och avkastning för 2014 års skörd. Nettoavkastningarna är uppskattningar.

Skörd 2014, per region och gröda

Skördad areal, ha  Bruttoavk. ton/ha
Summa koncernen 115 500 4,1
Ukraina
Gröda Skördad areal, ha  Bruttoavk. ton/ha Uppskattad nettoavk.
ton/ha
Ökning /
(minskning) mot 2013
Höstraps 12 200 3,5 3,4 +16 %
Höstvete 8 200 5,8 5,6 +49 %
Höstkorn 4 100 5,7 5,5 +49 %
Majs 7 900 9,4 7,6 +34 %
Solros 12 100 2,1 1,9 -12 %
Summa Ukraina 44 500 4,4
Ryssland, Centrala Svartjordsregionen
Gröda Skördad areal, ha  Bruttoavk. ton/ha Uppskattad nettoavk.
ton/ha
Ökning /
(minskning)
mot 2013
Höstvete 16 250 4,2 4,1 +10 %
Solros 16 650 2,1 2,0 +16 %
Sockerbetor 1 350 47,6 43,7 -9 %
Vårkorn 11 150 3,8 3,7 +37 %
Majs 4 400 4,8 4,3 -30 %
Sojabönor 5 150 0,7 0,7 -43 %
Vårraps 7 250 1,5 1,4 +33 %
Bovete 1 950 1,2 1,1 -32 %
Vårvete 4 600 2,9 2,9 n/a
Annat 2 250 2,4 2,2 +10 %
Summa Ryssland, Centrala Svartjordsregionen 71 000 3,7

Stockholm, 12 februari 2015

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel.
Kristian Shaw, finansdirektör, tel. +44 782 529 4356

Agrokultura investerar i jordbruksmark och producerar jordbruksprodukter i Ryssland och Ukraina. Koncernens målsättning är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av dess jordbruksmark genom spannmålsproduktion, djurhållning och relaterade verksamheter. Aktierna i Agrokultura är noterade på NASDAQ OMX First North under kortnamnet AGRA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.