Skörderapport för höstsådda grödor

Agrokultura AB (”Bolaget”), har så gott som slutfört skörden av de höstsådda grödorna för 2013. Avkastningarna är högre över hela linjen jämfört med förra året, med framför allt förbättringar i höstrapsen i Ukraina och höstvetet i centrala Ryssland. Den totala skörden av höstgrödor omfattar 59 300 hektar vilket motsvarar ungefär 46 procent av den totalt sådda arealen för skörd 2013.

Detaljerad information om skörden av de höstsådda grödorna framgår av tabellen nedan. De viktigaste händelserna är:

• Betydande förbättringar i avkastning per hektar över lag, som en följd av gynnsamma väderförhållanden i samtliga verksamhetsområden och förbättringar i utförandet.
  • Avkastningen för höstraps i Ukraina ökade med över trettio procent jämfört med 2012. Det beror i stor utsträckning på förbättringar i sådden efter förra årets förvärv i Ukraina.
  • Avkastning per hektar för höstvetet i Centrala svartjordsbältet i Ryssland ökade med nästan femtio procent som en följd av huvudsakligen goda odlingsförhållanden samt investeringar och framsteg i produktionsteknik.
  • Kvaliteten på de skördade grödorna är på normala nivåer, men regn i centrala Ryssland tidigt i augusti fördröjde skörden i tio dagar och kommer ha viss påverkan på proteinnivåerna i spannmålet i den regionen.

Skörderesultat höstsådda grödor 2013

Skördad areal, ha Brutto-skörd, ton         2013 Brutto-avkast. (t/ha) 2013
N
etto-avkast.*
  (t/ha)
2012 Brutto-avkast. (t/ha) 2012 Netto-avkast. (t/ha) Förändring på årsbasis
Ukraina
Höstvete 14 200 54 500 3,8 3,7 3,9 3,7 0%
Höstraps 13 400 51 600 3,0 2,9 2,4 2,2 32%
Höstkorn 4 200 16 100 3,8 3,7 3,5 3,3 12%
Ryssland CBS
Höstvete 24 200 93 000 3,8 3,7 2,7 2,5 48%
Kaliningrad
Höstvete 1 900 9 200 4,9 4,4 4,2 3,7 19%
Höstraps 1 400 3 000 2,1 1,9 2,0 1,8 6%
Koncernen, summa höstgrödor 59 300 227 400 3,8 n/a n/a n/a n/a

*Nettoavkastningen är en uppskattning av faktisk säljbar vikt efter rensning och torkning.

Ytterligare information om skörden och höstbruket kommer i Bolagets halvårsrapport som publiceras den 30 augusti. De slutgiltiga rapporterna om skörden och höstbruket kommer att publiceras när skörden är avslutad, sannolikt i början av november.

Ulf Scholander, Verkställande Direktör, +380 (67) 370 42 51

Stephen Pickup, Group CFO, +44 782 529 4352