Skörderapport för sena grödor 2011

Alpcot Agro AB (“Bolaget”) har nästan avslutat skörden av solrosor, sockerbetor och soja, med en genomsnittlig avkastning för solrosor om 2,3 ton per hektar. Till dags dato har Bolaget skördat omkring 257 000 ton bruttovikt av olika grödor.

Den genomsnittliga avkastningen för solrosor om 2,3 ton per hektar är den bästa i Bolagets historia. I Voronezh och Tambov har Bolaget skördat nära eller över 3 ton per hektar. Den höga avkastningen är en följd av både goda väderförhållanden och tillämpning av Clearfield-teknik för ogräskontroll.

Detta är det andra året som Bolaget odlar sockerbetor och de har utvecklats mycket bra med en avkastning på över 31 ton per hektar, vilket gör sockerbetor till Bolagets fjärde största gröda i sett till volym.

Till dags dato är den genomsnittliga avkastningen för majs cirka 8,9 ton per hektar, med ungefär två tredjedelar av den sådda arealen kvar att skörda. Hittills är avkastningen för majs över förväntan framför allt i Ukraina med avkastningsnivåer i Lviv, Poltava och Rogatyn på omkring 9,5 ton per hektar. Den slutgiltiga skörderapporten kommer att publiceras när majsskörden är avslutad.

Brukad areal, vikter och avkastning per 17 november 2011

Gröda Ryska inlandet, ha Kaliningrad, ha Ukraina, ha Total areal, ha Bruttovikt, ton Genomsnittlig avkastning, ton/ha
Höstvete 34 600 1 500 5 500 41 600 119 000 2,9
Solrosor 16 100 0 0 16 100 36 600 2,3
Sockerbetor 900 0 0 900 28 000 31,2
Majs (pågår fortfarande) 2 500 0 3 300 5 800 19 500 8,9
Korn 3 900 1 900 0 5 800 15 000 2,6
Vårvete 4 000 1 700 0 5 700 9 500 1,8
Vårraps 2 900 2 700 0 5 600 8 000 1,4
Soja 1 700 0 2 500 4 200 6 800 1,7
Bovete 1 100 0 1 500 2 600 3 400 1,3
Höstraps 0 400 900 1 300 3 200 2,5
Bönor 0 1 400 0 1 400 2 700 2,0
Övriga 1 100 200 0 1 300 5 300 -
Summa 68 800 9 800 13 700 92 300 257 000

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör, säger i en kommentar:

”Bolaget har uppnått mycket goda avkastningsnivåer från de sena grödorna, framför allt solrosor och sockerbetor. Skördesäsongen har varit längre än normalt på grund av ihållande regn både i de centrala regionerna och i Kaliningrad. Vi förväntar oss att kunna avsluta majsskörden före slutet av november och hittills verkar avkastningen för denna gröda bli den bästa på många år med ett förväntat genomsnitt på runt 6 ton i Ryssland och omkring 9 ton i Ukraina. ”

Stockholm 17 November 2011

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör, tel +7 903 779 23 36

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.