Turnaround i enlighet med plan

Agrokultura AB (“Bolaget”), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, presenterar en lägesuppdatering per årsskiftet. Mer detaljerad information presenteras i samband med offentliggörandet av bokslutskommunikén den 28 mars.

• Kostnadsbesparingsprogrammet på 150 miljoner kronor fortlöper i enlighet med plan och med målet att göra verksamheten lönsam
  • Erhållna intressen för den ukrainska verksamheten som överstiger bokfört värde
  • Framgångsrik försäljning av verksamheten i Kaliningrad för en likvid omkring 100 miljoner kronor
  • Ökad avkastning vars effekt dock trycks tillbaka av prisfallet på sålda varor
  • Klart förbättrad likviditet

Aktien i Agrokultura har på senare tid handlats till en rabatt på omkring 60% jämfört med Bolagets nettotillgångsvärde per aktie per den 30 juni 2013 på 8,20 kronor. Styrelsen har, för att leverera i enlighet med Bolagets aktieägares förväntningar, förbundit sig till en strategi att proaktivt jämföra värdet på Bolaget som en going concern gentemot värdet som en extern köpare är redo att betala för Bolagets aktier, tillgångar eller en kombination av båda.

Kostnadsbesparingar:
I syfte att möta prisfallet på råvaror, har Bolaget implementerat ett kostnadsbesparingsprogram med målsättning att spara 150 miljoner kronor (omkring 23 miljoner USD) jämfört med 2012 års kostnadsbas. Resultatet av detta program kommer att få genomslag under 2014. Varje del av verksamheten har utvärderats från ett kostnadsperspektiv. De områden som främst är föremål för besparingar är löner och direkta insatskostnader i Ukraina. Ukraina kommer att använda generiska kemikalier med lägre kostnad och mindre mängd komplexa gödningsmedel vilket i kombination med det senaste prisfallet på insatsvaror på ett avgörande sätt kommer att minska de direkta insatskostnaderna utan att påverka avkastningen. Personaluppsägningar sker på alla nivåer i Bolaget vilket förväntas minska den totala årliga personalkostnaden med över 20 procent eller ca 37 miljoner kronor. Ledningen har skurits ned med 30 procent vilket också möjliggör en mer strömlinjeformad beslutsfattandeprocess. En noggrann kontroll och uppföljning kommer säkerställa att målen för kostnadsbesparingen uppnås.

Ukraina:
I oktober 2013 meddelade Bolaget att man uppdragit till Dragon Capital att undersöka strategiska alternativ för den ukrainska verksamheten. Som en följd av den strategiska översynen har Bolaget mottagit visade intressen för den ukrainska verksamheten vilket överstiger bokfört värde. Trots att det inte finns någon garanti att ett bindande avtal uppnås eller att styrelsen kommer att godkänna en försäljning, är detta en indikator på det fundamentala värdet i verksamheten. De konkreta resultaten av processen förväntas presenteras under våren 2014.

Ryssland:
Styrelsen arbetar också med att genomföra en extern strategisk översyn av den kvarvarande ryska verksamheten för att utvärdera huruvida den nuvarande verksamhetsstrukturen maximerar aktieägarvärdet.

Försäljning av icke-kärntillgångar:
I december 2013 offentliggjorde Bolaget försäljningen av Kaliningradklustret i Ryssland (omkring 14 000 ha), vilket var nära bokfört värde och som genererar en likvid om ungefär 100 miljoner kronor (omkring 15 miljoner USD) under de kommande månaderna.

Bolaget betraktar försäljningen av icke-kärntillgångar eller icke-presterande tillgångar som en nyckelfaktor för att generera värde till aktieägarna. Stora framsteg har gjorts i Ukraina genom försäljningen av ungefär 25 000 hektar under de sista 18 månaderna, även om markinnehavet fortfarande överstiger den sådda arealen med cirka 18 000 ha. Bolaget har nu kvar ett kluster i västra Ukraina tillsammans med verksamheten i det kassaflödesgenererande Centrala svartjordsbältet i Ryssland.

Verksamhetsuppdatering:
Som tidigare meddelats var 2013 års skörd framgångsrik, med betydande avkastningsökning i både Ukraina och Ryssland. Ryssland var särskilt framgångsrikt med en genomsnittlig avkastningsökning på 31 procent, vilket skedde ovanpå en stark avkastningsökning redan i föregående års skörd. Verksamhetens kostnader var något över ledningens förväntningar, samtidigt som det globala prisfallet på jordbruksprodukter i betydande grad har minskat intäkterna per ton vilket kommer att resultera i ytterligare ett år med stora förluster på koncernnivå, vilket härleds främst till verksamheten i Ukraina.

Likviditet:
Intäkter från skörden i kombination med intäkter från försäljningen av Kaliningrad säkerställer att Bolaget har tillräckligt mycket arbetande kapital framgent vilket bland annat omfattar mindre kapitalinvesteringar samt en buffert med likvida medel som säkerställer att kostnadsbesparingar genomförs.

Stephen Pickup, verkställande direktör för koncernen, kommenterar:

“Alla initiativ som vi nu genomför syftar till att generera värde till aktieägarna. Vårt första mål är att generera i enlighet med bokfört värde, vilket vi tror är möjligt genom alla de åtgärder som vidtas. På bolagsnivå minskar vi kostnader för att säkerställa att vi för första gången någonsin i Bolagets historia har en möjlighet att uppnå en hållbar och lönsam verksamhet. På lokal nivå undersöker vi möjligheten att maximera aktieägarnas intressen genom att jämföra värdet som en going concern genererar jämfört med att företa en fullskalig försäljning av vissa tillgångar. Om fler tillgångar avyttras kommer likviden sannolikt att återföras till aktieägarna.”

Stockolm den 7 januari 2014

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel. +44 782 529 4352