Uppdatering rörande förvärvet av Landkom

Alpcot Agro AB (OMX: ALPA, “Alpcot Agro”, eller “Koncernen”) fullföljde den 27 januari 2012 förvärvet av Landkom International plc (“Landkom”). Under tiden därefter har Alpcot Agro fokuserat på att raskt integrera Landkoms verksamhet i Koncernen för att uppnå skal- och andra fördelar i den ukrainska verksamheten och en mer balanserad koncernstruktur. Nedan följer en generell uppdatering av de viktigaste aspekterna av förvärvet.

Integration

Arbete pågår med att slå samman verksamheterna på operativ nivå. Detta har inneburit att ersätta många av ledningspersonerna i Landkom. Koncernen genomför också en djupgående översyn av transaktioner som den tidigare företagsledningen i Landkom genomfört under tiden före förvärvet.

Finansiering

Till dags dato har cirka USD 5,7 miljoner betalats ut till Landkoms huvudsakliga fordringsägare. Förhandlingar pågår, och full betalning av alla giltiga skulder kommer att ske när en heltäckande uppgörelse slutits mellan parterna.

Koncernen har slutit ett låneavtal med Raiffeisen Aval Bank om att tillhandahålla en utökad lånefacilitet om upp till USD 15 miljoner för att täcka den ukrainska verksamhetens behov av rörelsekapital. Denna kreditfacilitet har ännu inte tagits i anspråk.

Vid sidan av lånefaciliteten, uppgår Koncernens skulder i Ukraina endast till omkring USD 6 miljoner i långfristig finansiell leasing av maskiner och utrustning.

Kostnadsbesparingar

Sedan förvärvet har Koncernen genomfört årliga kostnadsbesparingar på över USD 1,5 miljoner med fokus på Londonkontoret och på personalneddragningar. Landkomkontoret i London har lagts ned, mer än 130 personer sagts upp och ytterligare kostnadsreduktioner är planerade att genomföras under året i Ukraina. Målsättningen är att den sammanslagna Ukrainaverksamhetens kostnadsstruktur skall ligga i linje med branschstandard och med Koncernens tidigare verksamhet i Ukraina.

Mer långsiktiga kostnadsbesparingar kommer att vara fokuserade på en förbättrad struktur av markinnehaven och relaterade operationella kostnadsbesparingar. Koncernen har i nuläget omkring 96 600 hektar mark under kontroll i Ukraina. För att uppnå en mer effektiv jordbruksverksamhet, överväger Koncernen att reducera markinnehavet genom att avyttra mark som inte tillhör Koncernens långsiktiga kärninnehav. Detta är mark som antingen ligger utspridd eller i regioner där Koncernen inte planerar att vara verksamma i på längre sikt. En sådan strategi, om den genomförs fullt ut kommer att ge kostnadsfördelar, generera likvida tillskott och möjliggöra mer effektiv logistik för jordbruksverksamheten.

Växtodling 2012

Som meddelades i april har Koncernen 35 400 hektar höstgrödor i Ukraina efter viss utvintring, bestående av 18 400 hektar raps, 14 100 hektar höstvete och 2 900 hektar korn.

I Ukraina siktar Koncernen på att vårså omkring 19 000 hektar vårgrödor, huvudsakligen i västra Ukraina. Sådden av 10 800 hektar majs och 4 100 hektar solrosor är avslutad. Sådden av soja och bovete pågår och kommer att vara klar första veckan i juni. Detta kommer att ta den totala brukade arealen i Ukraina till omkring 54 400 hektar. Skörden kommer att börja runt månadsskiftet juni/juli.

Strategi för växtodlingen

I framtiden avser Alpcot Agro att fokusera den ukrainska verksamheten till de västliga regionerna där mer stabila väderförhållanden, framför allt nederbörd, gynnar produktionen av Koncernens viktigaste grödor. Inom ramen för Koncernens långsiktiga växtodlingsplan, avser Koncernen att fokusera på produktion av raps och vete som höstgrödor och majs som huvudsaklig vårgröda, och till mindre del även solrosor och soja.

Försäljning

Hela skörden 2011 har nu sålts, och siloanläggningarna står redo för att ta emot nya grödor. Koncernen avser att, i enlighet med Landkoms modell, exportera betydande kvantiteter av grödor framför allt raps och majs. Koncernen avser också att betydande utsträckning ingå terminsavtal för att minimera risken i försäljningsprocessen under skörden.

Lagringskapacitet

Efter sammangåendet har Koncernen 55 000 tons lagringskapacitet i moderna siloanläggningar i västra Ukraina, i Lviv och Ivano Frankivsk oblast, som kommer att användas för skörden 2012. I tillägg planerar Koncernen för ytterligare 35 000 ton i temporära lager och siloanläggningar. Planen är att 70-75 procent av skörden skall processas vid Koncernens egna anläggningar vilket kommer att innebära betydande kostnadsbesparingar jämfört med skörden 2011.

Stockholm, 24 maj 2012

För vidare information, kontakta

Jens Peter Aabyen, Verkställande direktör, +7 903 779 2336
Stephen Pickup, Finanschef, +44 782 529 4352

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.