Valberedning formad inför extra bolagsstämma 11 november 2013

Valberedningen inför den extra bolagsstämman i Agrokultura AB (”bolaget”) 11 november 2013 har konstituerats.

Inför stämman har en grupp aktieägare bestående av tre styrelseledamöter i bolaget (Niclas Eriksson, Simon Hallqvist och Michael Rosenlew) med bolag och anhöriga ingått en överenskommelse om att genom ett samordnat utövande av rösträtten inta en långsiktig gemensam hållning i fråga om bolagets förvaltning. Detta röstkonsortium omfattar ett totalt innehav om 17,7 % av det totala antalet aktier och röster i bolaget. Denna överenskommelse har meddelats styrelsens ordförande, vilket härmed offentliggjorts, varvid röstkonsortiet även utsett en gemensam representant till valberedningen.

I valberedningen, vars uppgift är att till den extra bolagsstämman den 11 november 2013 lämna förslag rörande sammansättningen av Agrokulturas styrelse med mera, ingår

- Christoffer Saidac, advokat, som representerar ovan nämna röstkonsortium (17,7% av rösterna),

- Peter Geijerman, som representerar Hunter Hall fonder (13,9% av rösterna),

- Katre Saard, som representerar Alpcot Capital Management Ltd (9,3% av rösterna),

- Peter Lundkvist, som representerar Tredje AP-fonden (7,1% av rösterna) och

- Mikael Nachemson, styrelseordförande i Agrokultura.

Valberedningens ordförande är Christoffer Saidac.

Förslag till valberedningen kan skickas med e-post till ’valberedning2013@agrokultura.com’ eller till de enskilda ledamöterna.

Stockholm, 15 oktober 2013

För ytterligare information, kontakta:
Hannes Sjöblad, sekreterare i valberedningen, tel: +46 846 339 40