Valberedningens förslag till årsstämman 18 maj 2011

Valberedningen har avgivit följande förslag till beslut rörande punkterna  9-11 på den föreslagna dagordningen till årsstämman den 18 maj:

att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma skall bestå av sex ordinarie ledamöter utan suppleanter.

att omval sker av Joakim Ollén (såsom styrelseordförande), Sven Dahlin och Catharina Lagerstam. Därtill föreslås för nyval Simon Hallqvist, Fredrik Langenskiöld och Björn Lindström.

att arvodet till styrelsen för kommande mandatperiod uppgår till maximalt 850 000 kronor, varav 250 000 kronor till ordföranden och 100 000 kronor till var och en av övriga ledamöter med undantag för Björn Lindström, som inte erhåller något arvode. 200 000 kronor avsättes för kommittéarbete inom styrelsen.

Vidare föreslår valberedningen att stämman utser revisionsfirman Deloitte som revisor för koncernen med Aukt.rev Peter Gustafsson som huvudrevisor. Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Alpcot Agros årsstämma äger rum onsdagen den 18 maj 2010 klockan 16.00, i Advokatfirman Delphis lokaler, Regeringsgatan 30-32, Stockholm.

Stockholm 2 maj 2011
Valberedningen

För mer information vänligen kontakta:
Bengt Hellström, ordförande i valberedningen +46 8 555 171 00
Joakim Ollén, styrelsordförande i Alpcot Agro +46 70 354 24 07

Kort presentation av de föreslagna kandidaterna till styrelsen:

Simon Hallqvist, f. 1967. Simon Hallqvist är styrelseordförande och delägare i Preato Capital, ett Helsingforsbaserat Private Equity-bolag. Han arbetar också som styrelseledamot i Sefina Finance AB. Simon Hallqvist har en gedigen erfarenhet av företagstransaktioner och att långsiktigt utveckla bolag, både från ett operativt och ett ägarperspektiv. Simon Hallqvist äger cirka 5,0 miljoner aktier i Alpcot Agro.

Fredrik Langenskiöld, f. 1954. Fredrik Langenskiöld har en omfattande erfarenhet från livsmedelsindustrin, från jordbruksverksamhet och från affärsrådgivning i de tidigare sovjetstaterna.  Till hans tidigare uppdrag hör  verkställande direktör vid Örnäs Produkter, senare sålt till Good Food AS, Senior Vice President vid ABB Financial Services och Vice President of Marketing and Sales vid Tetra Pak. Fredrik Langenskiöld äger för närvarande inga aktier i Alpcot Agro.

Björn Lindström, f. 1971. Björn Lindström är en av grundarna av Alpcot Agro, och från september 2008 till mars 2011  arbetade han som verkställande direktör för Alpcot Agro. Björn Lindström är också en av grundarna av East Capital Asset Management AB och Gustavia Capital Management AB. Björn Lindström äger cirka 3,2 miljoner aktier i Alpcot Agro.

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.