Vårbruket slutfört

Alpcot Agro (“Bolaget”), som investerar i jordbruksmark och jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, rapporterar slutfört vårbruk och den totala brukade arealen inför skörden 2013.

Bolaget har framgångsrikt slutfört vårbruket denna vecka under tillfredsställande förhållanden. Den totala brukade arealen med grödor för försäljning för skörden 2013 omfattar 128 900 hektar, jämfört med 126 000 hektar 2012, vilket innebär en mindre ökning i areal men betydande förbättringar i kvalitet i sådden. Detaljerad uppdelning på grödor och regioner återfinns i tabellen nedan.

Den sådda arealen solrosor, som historiskt har varit en av bolagets mest lönsamma grödor, har ökat med 30 procent på bekostnad av mindre lönsamma spannmål.

Våren kom jämförelsevis sent i år. Väderförhållandena både för Bolagets verksamhet i centrala Ryssland och västra Ukraina var torra under den första delen av vårbruket, men under andra halvan av maj har det regnat. Skörden inleds i början av juli.

Brukad areal 2013, uppdelat på gröda och region, hektar
Gröda Ryssland – Centrala Svartjords-bältet Ukraina Ryssland – Kaliningrad Summa
Höstgrödor
Höstvete 24 500 14 600 1 900 41 000
Höstraps - 14 000 1 400 15 400
Höstkorn - 4 300 - 4 300
Vårgrödor
Solrosor 16 000 8 400 - 24 400
Majs 3 300 8 300 - 11 600
Korn 8 500 - 2 100 10 600
Vårraps 7 600 - 300 7 900
Sojabönor 5 200 - - 5 200
Sockerbetor 1 300 - - 1 300
Andra grödor för   försäljning 2 900 2 500 1 800 7 200
Summa grödor för försäljning 69 300 52 100 7 500 128 900
Fodergrödor 4 700 200 600 5 500
Summa brukad areal 74 000 52 300 8 100 134 400

Ulf Scholander, verkställande direktör, kommenterar:

”Den sena våren förkortade den optimala såddperioden i samtliga verksamhetsområden. Men nya maskiner och bra genomförande har bidragit till att sådden ändå kunde slutföras i tid. Den senaste tidens regn över Ryssland och Ukraina har varit efterlängtat och innebär att torrperioden i april och maj inte torde ha någon större påverkan på avkastningen.”

Ulf Scholander, Verkställande Direktör, +380 (67) 370 42 51

Stephen Pickup, Group CFO, +44 782 529 4352

Alpcot Agro investerar i jordbruksmark och producerar jordbruksprodukter i Ryssland och Ukraina. Koncernens målsättning är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av dess jordbruksmark genom spannmålsproduktion, djurhållning och relaterade verksamheter. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på Nasdaq OMX First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium Nordic AB.