Verksamhetsuppdatering: odlad areal 2011

Alpcot Agro (”Bolaget”) har slutfört vårsådden. Den totala planerade skördearealen 2011 uppgår till 93 100 hektar, en ökning med 32 procent jämfört med 2010.

Vårkampanjen startade något senare än vanligt på grund av kvarliggande snötäcke, men är nu så gott som avslutad i samtliga regioner. Den totala vårsådden omfattar omkring 42 900 hektar i Ryssland och 7 200 hektar i Ukraina.

Alpcot Agro höstsådde cirka 46 100 hektar i Ryssland och 6 400 hektar i Ukraina under 2010, varav cirka 47 800 hektar höstvete och 4 700 hektar raps.

Förluster på grund av utvintring uppgår till omkring 4 200 hektar höstvete och 3 700 hektar raps, allt i Ryssland. De förlorade fälten har vårsåtts med olika vårgrödor. Därtill har Bolaget avyttrat en gård innefattande 1 100 hektar höstvete och cirka 500 hektar höstvete har omklassificerats som fodergröda och kommer skördas för bolagets mjölkgårdar.

Den totala odlade arealen av grödor för försäljning  i Ryssland och Ukraina uppgår således till omkring 93 100 hektar inför skörden 2011. Detta innebär en ökning med 32 procent jämfört med den skördade arealen 2010.

Jens Peter Aabyen, verkställande direktör, kommenterar:

”Jag kan meddela att vårkampanjen har slutförts enligt plan. I allmänhet är grödornas tillstånd tillfredsställande, givet de besvärliga väderförhållandena under hösten och våren, och framför allt ser grödorna i Ukraina mycket lovande ut. Nederbörden har över lag varit gynnsam.

Vi välkomnar också nyheten att den ryska regeringen har beslutat att lyfta exportstoppet på spannmål från den 1 juli, vilket sannolikt kommer att innebära en anpassning av de inhemska ryska priserna till världsmarknadspriserna.”

Stockholm, 31 maj 2011

För ytterligare information kontakta:

Investor relations +46 846 339 40

Alpcot Agro är ett svenskt aktiebolag som grundades 2006. Bolagets affärsidé är att generera en attraktiv avkastning på investerat kapital genom optimal användning av Bolagets jordbruksmark för spannmåls- och mjölkproduktion samt andra likartade verksamheter i Ryssland och övriga OSS-stater. Aktierna i Alpcot Agro är noterade på First North under kortnamnet ALPA och bolagets Certified Adviser är Remium. Ytterligare information finns på www.alpcotagro.se.