• Agtira AB/

Agtira AB (publ) nyanställer fem personer – Rekryterar experter inom AI, systemutvecklare och driftoperatörer

Report this content

Intresset för Agtiras produkter och tjänster har ökat väsentligt det senaste året och bland annat tack vara den senaste storaffären ser Agtira positivt på framtiden.

– Affären i Östersund, som vi förstås är mycket stolta över är, ett genombrott för Agtira och för branschen. Det är ett tydligt kvitto på att våra produkter har bärighet och att det finns ett stort intresse för den här sortens hållbara odling och produktion, säger Mattias Gemborg, vd på Agtira.

Därför tar man nu också steget och fyller på med cirka fem nya tjänster och blir därmed cirka 35 medarbetare på Agtira.

– Vi växer enligt vår plan och räknar med att det kommer att behövas fler kompetenser framöver, säger Mattias Gemborg.

Planen är nu att anställa tre experter inom AI och IT och två driftoperatörer.

– Vårt AI-system, PICS, som driver och ständigt utvecklar och optimerar våra odlingar, är världsledande men måste ständigt utvecklas. Operatörerna kommer vi att behöva på plats där vi etablerar våra anläggningar, säger Mattias Gemborg.

Affären i Östersund är uppskattningsvis värd cirka 38 miljoner kronor för Agtira. Avtalen mellan parterna sträcker sig över 15 år där Agtira uppför och driftar anläggningen initialt samtidigt som Maxi ICA Stormarknad Östersund förbinder sig att köpa det som anläggningen producerar. När anläggningen producerat enligt avtal så förvärvas den gemensamt av ICA Fastigheter AB och Maxi ICA stormarknad Östersund inom fyra år. Om anläggningen inte når avtalad produktionsnivå uppgår avtalsvärdet till cirka 20 miljoner kronor över 4 år.

Agtira Complete-anläggningen på Maxi ICA Stormarknad i Östersund blir cirka 1 200 kvadratmeter. I slutet av 2022 kommer kunderna att kunna köpa lax, grönsaker och örter som odlats i direkt anslutning till ICA-butiken.

Fakta Complete

Complete-systemet skapar förutsättningar för butiker att sälja hållbara produkter av högsta kvalitet i sina diskar bara timmar efter skörd – året runt. Complete består av ett akvaponisystem på cirka 1 200 kvadratmeter anpassat för att uppföras i urbana miljöer, och framförallt i anslutning till livsmedelsbutiker. Systemet innehåller unika och högteknologiska lösningar. Complete har kapacitet att producera upp till 100 ton grönsaker och 10 ton fisk per år.

Fakta Greens

Greens drivs utan fisk i systemet och är lämplig att anlägga i anslutning till en större livsmedelsbutik. Systemet av ett växthus samt tillhörande anläggning och har kapacitet för cirka 100 ton grönsaker per år beroende på sortimentval. Sortimentet som går att odla i våra Complete- och Greenssystem breddas kontinuerligt men inkluderar i dagsläget bland annat tomat, gurka, paprika, örter, sallad och jordgubbar. Fiskgödslet kommer från fiskodlingar, som i vanliga fall hade slängt slammet från sina anläggningar. Med vår unika lösning används denna resurs istället till att producera livsmedel.

Fakta InStore

InStore är först i världen med att erbjuda odling av gurka inomhus direkt i butik. Tekniken kring InStore bygger på Agtiras utvecklingscentrum i Härnösand, men har anpassats till s.k. semi-akvaponi där fisken odlas på distans. Näringen från dem transporteras sedan till systemet i butik. Alla fördelar kvarstår med hållbart framtagen organisk näring från fisk och mycket låg vattenförbrukning utan bekämpningsmedel. Grönsakerna växer i biobäddar, vilket gör att systemet benämns som semi-akvaponiskt.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Gemborg, vd, Agtira AB, tfn.  0702–654400, mattias.gemborg@agtira.com
Lars Sjögrell, Press- & IR Manager Agtira AB, tfn. 0702-69 53 00, lars.sjogrell@perspective.se

www.agtira.com

www.ngm.se

Agtira (publ) är ett forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn, som levererar system för hållbar livsmedelsproduktion till aktörer inom livsmedelsbranschen. Med smart akvaponi och artificiell intelligens omdefinierar vi begreppet närodlat. Vi är världsledande inom området akvaponi där vi utvecklar både odlingsmetoder och mjukvarustöd för odlingssystem för fisk och grönsaker i urbana miljöer. Agtira AB är noterat på NGM Nordic SME under kortnamnet AGTIRA B. Bolagets mentor är Eminova Fondkommission AB.

Taggar:

Snabbfakta

Agtira AB (publ), som är ett svenskt världsledande forsknings- och utvecklingsföretag inom foodtechsektorn och akvaponi (kretsloppsodling), planerar fem nyanställningar till sitt utvecklingscenter i Härnösand och till de nya anläggningarna i Sundsvall och Östersund. Detta sedan Agtira den 1 oktober avtalade med ICA Fastigheter och Maxi ICA Stormarknad i Östersund om att leverera ett Agtira Complete som kommer att producera cirka 85 ton gurka, 11 ton tomater, 40 000 krukor örter samt 10 ton atlantlax årligen i direkt anslutning till butiken.

Citat

Affären i Östersund, som vi förstås är mycket stolta över är, ett genombrott för Agtira och för branschen. Det är ett tydligt kvitto på att våra produkter har bärighet och att det finns ett stort intresse för den här sortens hållbara odling och produktion.
Mattias Gemborg, vd på Agtira
Vi växer enligt vår plan och räknar med att det kommer att behövas fler kompetenser framöver.
Mattias Gemborg
Vårt AI-system, PICS, som driver och ständigt utvecklar och optimerar våra odlingar, är världsledande men måste ständigt utvecklas. Operatörerna kommer vi att behöva på plats där vi etablerar våra anläggningar.
Mattias Gemborg