Åhléns bidrar till hållbar bomullsodling

Åhléns är genom Axstores-koncernen sedan januari ny medlem i den internationella organisationen Better Cotton Initiative (BCI). BCI verkar för att förändra konventionellt odlad bomull världen över, så att miljöpåverkan minskas samt att arbetsförhållanden och livssituationen för odlarna och deras familjer förbättras.

Åhléns arbetar inom många olika områden för att utveckla och förbättra hållbarhetsarbetet, exempelvis genom kundguiden Bra val och kontroller av arbetsvillkor hos leverantörer. Eftersom bomull är en viktig råvara för Åhléns, samtidigt som den har en stor miljöpåverkan är det angeläget för oss att bidra till en mer hållbar odling. Genom medlemskapet i BCI kommer Åhléns att kunna medverka till ökade volymer av hållbar bomull på världsmarknaden motsvarande vår försäljning av bomull. Samtidigt som vi får mer intern kunskap om bomulls-odling och odlarnas arbetsvillkor.

- Vi är mycket glada och stolta över att Åhléns nu har inlett ett samarbete med 100 bönder i Indien. Där kommer vi genom vår samarbetspartner CottonConnect att stödja och utbilda bönderna för att förändra sin odling, genom att minska förbrukning av vatten, kemiska bekämpningsmedel och gödningsmedel, vilket kommer att leda till bättre intäkter och levnadsvillkor för dem, säger Anita Falkenek, Hållbarhetschef Åhléns.

Grundtanken är att all konventionell bomull på världsmarknaden på sikt ska bli Better Cotton, som ett komplement till ekologisk bomull och Fairtrade. Till skillnad från ekologisk bomull och Fairtrade är BCI inget miljömärkningssystem med någon logga på produkten. Syftet är att göra bomullen mer hållbar genom miljömässiga krav på bomullsodlingen och sociala krav för dem som odlar den. Redan idag visar resultat att användningen av kemikalier och vatten kan minskas markant, samtidigt som bönderna ökar sin lönsamhet genom sänkta kostnader och ökad skörd.

För mer information, vänligen kontakta:
Thérèse Johnsson Sundberg, vik. Informationschef Åhléns AB, tfn 08-120 622 96
Anita Falkenek, Hållbarhetschef Åhléns AB, tfn 08-452 8943

Fakta - BCI: De idag ca 231 BCI medlemmarna är ideella organisationer, klädföretag, organisationer som representerar bomullsbönderna samt övriga leverantörer i produktionskedjan. Better Cotton samarbetar idag med bönder i länder som Indien, Pakistan, Brasilien, Mali samt Kina. BCI mål är att skapa världens första etablerade system för en hållbar handelsvara och att volymen odlad Better Cotton år 2020 ska uppnå 8,2 miljoner ton, vilket motsvarar 30% av världsproduktionen av bomull.
Miljöresultat i Indien 2011/2012 - i jämförelse med konventionellt odlad bomull: BC bönders skörd var 20 procent större.
BC bönderna använde 20 procent mindre vatten och 40 procent mindre användning av bekämpningsmedel vid odling. En första mätning har visat att BC bönder har ungefär 50 procent större inkomst på grund av besparingar vid effektivare vattenanvändning och kemikalieanvändning. Läs gärna mer här: http://bettercotton.org/

Fakta - CottonConnect: CottonConnect grundades 2009 och deras syfte är att hjälpa företag att skapa en mer hållbar bomulls-strategi, vilket medför att de arbetar med ekologisk bomull, Fairtrade, Cotton Made in Africa och BCI. De är en av flera implement-eringspartners till BCI och driver olika utbildningsprojekt hos bönder i Asien. Läs gärna mer här: www.cottonconnect.org/

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön. I dag är vi ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår vision är att vara kvinnans favorit och först på hennes shoppinglista. Vårt uppdrag är att förbättra, förenkla och förgylla hennes tillvaro och vår affärsidé är att förse henne med en unik mix av moderiktiga och prisvärda produkter inom Mode, Skönhet och Hemmet. Åhléns 3 000 skickliga medarbetare möter 90 miljoner kunder varje år. Åhléns omsatte 4,7 miljarder 2011 och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se