Åhléns förbättrar sitt resultat med 360 mkr och visar vinst!

Åhléns meddelar stolt att företaget har uppnått ett positiv resultat 2023/2024 och visar vinst för första gången på över ett decennium, trots en rad ekonomiska och logistiska utmaningar. Företaget har navigerat genom en period präglad av hög inflation, höga räntor och leveransproblem via Röda havet, för att nå detta betydande resultat. Åhléns rörelseresultat har förbättrats med över 360 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelseresultatet för året uppgår till 86 miljoner kronor och årets resultat uppgår till hela 148 miljoner kronor.

Framgång genom strategiska förändringar

De viktigaste drivkrafterna bakom denna framgång är en omfattande förändringsresa som företaget har genomgått under de senaste åren. Åhléns har strategiskt dimensionerat ner sitt huvudkontor för att fokusera resurserna på sina varuhus, vilket har resulterat i en mer effektiv och kundcentrerad verksamhet. Genom att optimera drift och logistik har företaget också fått ordning på sitt lager, vilket har förbättrat leveranskedjan och minskat kostnaderna.

Satsning på egna varumärken

En annan viktig faktor i Åhléns återhämtning är den större satsningen på egna varumärken. Detta initiativ har inte bara ökat företagets konkurrenskraft på marknaden utan också förbättrat marginalerna och stärkt varumärkets position hos konsumenterna.

VD kommentar

– Vi är oerhört stolta över att kunna meddela att Åhléns nu går med vinst för första gången på över tio år. Detta är ett bevis på vårt teams hårda arbete och engagemang för att transformera och förbättra vår verksamhet. Trots de utmaningar som hög inflation, höga räntor och logistiska hinder medfört, har vi lyckats genomföra strategiska förändringar som har lagt grunden för vår nuvarande och framtida framgång. Att vårt rörelseresultat har förbättrats med över 360 miljoner kronor jämfört med föregående år är en enastående prestation, säger Ayad Al-Saffar, Ägare och VD för Åhléns.

Åhléns ser fram emot att fortsätta sin positiva utveckling och att ytterligare stärka sin position på den svenska marknaden genom fortsatta investeringar i sina varuhus och egna varumärken.

Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör, tel. 070-556 4583 / mail: mhu@ahlens.se