Åhléns Hållbarhetsrapport 2013

Åhléns lanserar nu sin hållbarhetsrapport för 2013. Med stöd av Åhléns nya strategi ”Åhléns På väg” har hållbarhetsfrågorna fått en ny och tydligare position inom företaget.

Åhléns lanserar idag sin fjärde hållbarhetsrapport. Företagets hållbarhetsstrategi omfattar fyra fokusområden; Erbjudande, Produktion, Drift och Samhällsengagemang. Hållbarhetsarbetet har flera syften – det ska bidra till minskad miljöpåverkan och förbättrade villkor för människor, det ska öka Åhléns interna motivation och inte minst ska det stärka Åhléns varumärke.

Erbjudande: Åhléns har idag flera produkter inom Bra val sortimentet. Vid årets slut stod Åhléns egna Bra val produkter för nästan 5 procent av försäljningen, jämfört med 4,4 procent under 2012. Målet är att nå 10 procent under 2015. En ny varumärkesplattform är under framtagande och Åhléns kundklubb är, med sina 320 000 nya medlemmar under 2013 och totalt 1,9 miljoner medlemmar, en av landets största.

Produktion: Åhléns bidrar till säkrare fabriksbyggnader genom medverkan i Accord för Bangladesh. Ett arbete har även påbörjats med att bidra till minskad miljöbelastning i leverantörskedjan. Åhléns är sedan januari 2013 medlem i Better Cotton Initiative (BCI), en global organisation som syftar till att minska miljöpåverkan samt förbättra arbetsförhållanden och livssituationen för bomullsodlare och deras familjer. Genom medlemskapet i BCI kommer Åhléns att medverka till ökade volymer av hållbar bomull på världsmarknaden motsvarande vår försäljning av bomull.

Drift: I samband med ombyggnationer i Åhlénsvaruhusen har ett nytt uppföljningssystem för energi samt LED-belysning installerats, vilket bidrar till minskad elförbrukning. Miljö, ekonomi och uppföljning förväntas även förbättras genom en central upphandling av avfallstjänster i drygt 30 varuhus. På våra 77 varuhus finns en utbildad hållbarhetsambassadör som lokalt driver hållbarhetsarbetet och svarar på frågor från kunderna.

Samhällsengagemang: Åhléns uppskattade samarbete med Myrorna och Stadsmissionen fortsatte under 2013. Samarbetet innebär att alla osålda varor skänks till dessa organisationer. Åhléns sålde även 7000 röda nycklar vid jultid vilket gav 700 000 kronor till Sveriges Stadsmissioners arbete för utsatta människor. Åhléns medverkar också i ett initiativ som syftar till att skapa ett system för återvinning av textilier i Sverige. Under 2013 tog Åhléns även initiativ till att låta kunderna bidra med ”en tia till” i samband med köp, till Tyfondrabbade Filippinerna. Sammantaget resulterade denna insamling till att 1,8 miljoner kronor skänktes till Läkare utan Gränser.

– Jag är mycket stolt över allt vi har åstadkommit under 2013, däribland det arbete som utförts av våra hållbarhetsambassadörer i varuhusen och vår uppstart som medlem i Better Cotton Initiative. Mycket återstår att göra inom hållbarhet. Vår ambition är att på flera sätt bidra till utvecklingen av hållbar konsumtion, inte minst genom att involvera våra kunder. En del i detta kan vara att hyra ut kläder. Därför utreder vi nu hur en lönsam affärsmodell för uthyrning av kläder kan se ut, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns.

Under året fick Åhléns fortsatt goda resultat i medarbetarundersökningen och 77 procent av medarbetarna anger att Åhléns gör ett bra eller mycket bra arbete med hållbarhetsfrågor. Av alla medarbetare i varuhusen har 23 procent internationell bakgrund och genom det nya projektet Axelerate ska företaget öka mångfalden bland medarbetare vad gäller internationell bakgrund, ålder och kön.

Läs hela hållbarhetsrapporten på www.ahlens.se/Vårt ansvar

För ytterligare information kontakta;

Anita Falkenek, Hållbarhetschef, tel. 08-452 8943

Monica Hultgren Andersson, Informatör tel. 08-402 8104

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se