Åhléns julenkät: Över hälften av svenskarna pyntar med nytt julpynt i år

Nu har de flesta svenskar börjat julhandla och pynta sina hem. Åhléns julenkät visar att svenska folket börjar förbereda julen en månad före julafton. Och över hälften (53 procent) av svenskarna pyntar med lite nytt julpynt i år.

– På Åhléns märker vi att kunderna uppskattar vårt breda sortiment av julpynt som omfattar det traditionella – röda, vita och guld- och silverglittrande pyntet - men också modernt pynt i form av färgglada och fantasifulla julgransdekorationer, som exempelvis bakelser, ballerinaskor och läppstift, säger Anna Stensland, designchef Hem på Åhléns.

Åhléns har frågat svenska folket om julförberedelser och julfirandet. 1 080 personer har svarat på webbenkäten via datainsamlingsföretaget CINT. Undersökningen genomfördes mellan 9 och 15 november 2010. Av de svarande är 51 procent kvinnor och 49 procent män.

Att överraska mottagaren och julklappens kvalitet prioriteras högt när svenskarna köper julklappar (47 procent vardera). Men flest svenskar (49 procent) prioriterar mottagarens önskelista.
Svenskarna köper i störst utsträckning klappar till sin partner och sina barn (61 procent vardera). Män, i högre utsträckning än kvinnor, uppger att de köper julklapp till sin partner (19 procent av männen respektive 15 procent av kvinnorna). 5 procent av männen och 4 procent av kvinnorna köper julklappar till sig själva. Kvinnor köper i högre utsträckning julklappar till bästa vännen (7 procent) än männen (3 procent). Även några husdjur kan räkna med klappar i år. 5 procent av kvinnorna och 3 procent av männen köper klappar till husdjur.

I Åhléns julenkät tillfrågas svenska folket också om de kommer spendera mer pengar på julklappar i år jämfört med förra året. Var någonstans de främst handlar julklappar (38 procent på nätet). Om de klär upp sig på julafton eller om det är pyjamas och myskläder som gäller. Åhléns julenkät hittar du på www.ahléns.se/press.

För mer information om Åhléns julenkät kontakta:
Carina Kampe, vikarierande Informationschef, tel 08 402 81 59
Monica Hultgren-Andersson, Informatör, tel 08 402 81 04

Åhléns grundades 1899 och är i dag ett av Sveriges starkaste varumärken med en unik mix av produkter inom mode, skönhet och heminredning. Sedan 2010 erbjuder Åhléns även apotek på utvalda varuhus. Åhléns driver 77 varuhus i Sverige och 30 butiker i Norge. Åhléns ingår i Axstores. www.ahlens.se

Axstores är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag bestående av varuhuskedjan Åhléns, butikskedjorna Kicks, Esthetique, Lagerhaus och Åhléns Norge. I cirka 390 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge möter Axstores 5 000 anställda över 300 000 kunder varje dag. Axstores ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. www.axstores.se