• Åhléns/

Åhléns julundersökning 2013: Många Malmöbor tycker att de är värda fler julklappar

Nästan en fjärdedel av Malmöborna, 23 procent, tycker att de förtjänar fler julklappar än de faktiskt får. Helst önskar de sig underhållning i form av böcker och spel. Men för många kommer inte julklapparna att ligga under granen i jul – 44 procent av Malmöborna har ingen gran. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Vad svenskarna önskar sig i julklapp varierar runt om i landet. Upplevelser är det svenskarna önskar sig främst, förutom norrlänningarna som önskar sig hemelektronik och Malmöborna som vill ha underhållning. Utöver underhållning önskar sig Malmöborna upplevelser och kläder och accessoarer.

Plastgranen blir allt vanligare i de svenska hemmen, men inte i Malmö där endast 14 procent har en plastgran. 41 procent har en äkta gran medan 44 procent inte har någon gran alls. På riksnivå tycks dock plastgranen ersätta den traditionella, äkta julgranen. Endast 37 procent av svenskarna kommer att ha en äkta julgran i år. I Norrland har hela 45 procent en konstgjord gran.

- Att 44 procent av Malmöborna inte har någon gran alls är förvånande och får åtminstone mig att undra om den äkta julgranen är utdöende, säger Cathrine Wigzell, informationschef Åhléns.

Onlineshopping tar plats i svenskarnas julhandel, men inte i Malmö. Malmöborna är sämst på att handla julklappar på nätet, endast 38 % väljer att göra det till skillnad från rikssnittet som ligger på 43 procent. Norrlänningarna är de som främst föredrar att handla på Internet, hälften av alla tillfrågade norrlänningar uppger att de köper julklappar online. 26-45 åringarna är den ålderskategori som är bäst på onlineshopping, 54 procent handlar sina julklappar på Internet.

- Vi på Åhléns tycker naturligtvis att det är viktigt att man får en julklapp som man tycker om och har glädje av. Den här undersökningen hjälper oss att lära känna svenska folket ännu bättre och se till att vårt sortiment överensstämmer med svenskarnas behov och önskningar, säger Cathrine Wigzell.

Om undersökningen
Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om sina julförberedelser och julfirandet. 1 054 personer har svarat på webbenkäten via CINT. Undersökningen genomfördes mellan den 23 oktober och 8 november 2013. Av de svarande är 49 procent kvinnor och 51 procent män. Undersökningen omfattar 22 frågor.

Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

För mer information, vänligen kontakta:
Cathrine Wigzell, Informationchef Åhléns, tfn: 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2012 omsatte Åhléns 4,7 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 90 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axstores.  www.ahlens.se