Åhléns julundersökning 2013: Norrlänningarna har bäst framförhållning

I Norrland är man ute i god tid med sin julklappsshopping och många är redan färdiga. 63 procent av norrlänningarna handlar julklappar en månad eller tidigare innan jul. Dessutom är norrlänningarna mest utvilade efter julledigheten. 62 procent känner sig mestadels eller mycket utvilade efter helgerna. Detta visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Norrlänningarna är också de som handlar mest på nätet, vilket kräver en viss framförhållning och kan förklara varför norrlänningarna julshoppar en månad innan jul. Hälften av alla tillfrågade norrlänningar uppger att de köper julklappar på Internet medan endast 38 procent av Malmöborna handlar online. Rikssnittet är 43 procent. 26-45 åringarna är den ålderskategori som är bäst på att handla på nätet, 54 procent köper sina julklappar på Internet.

Vad svenskarna önskar sig i julklapp varierar runt om i landet. Samtliga regioner har upplevelser högst på önskelistan, förutom Malmöborna som vill ha underhållning och norrlänningarna som önskar sig hemelektronik. 22 procent av norrlänningarna önskar sig presentkort för att själva kunna välja sin julklapp. Det kan hänga samman med att norrlänningarna är minst ärliga vad gäller julklappar, hälften berättar inte när de får en klapp de inte tycker om medan göteborgarna är minst blyga, 28 procent säger ifrån om de får en julklapp de inte gillar. Generellt sätt är svenskarna inte särskilt ärliga, endast 21 procent skulle erkänna att de inte tycker om julklappen. Kvinnorna är minst benägna att berätta, 18 procent är ärliga i jämförelse med männen där en fjärdedel berättar om de får en julklapp de inte tycker om.

Norrlänningarna är också de som är sämst på att köpa julklappar till sin partner. 27 procent gör det inte, vilket kan jämföras med rikssnittet där 19 procent uppger att de inte köper julklappar till sin partner.

Den äkta julgranen ser ut att försvinna från de svenska hemmen. Endast 37 procent av svenskarna kommer att ha en äkta julgran i år. I Norrland har hela 45 procent en konstgjord gran, vilket är en ökning med 3 procent sedan förra året och högst andel i landet. Stockholmarna är de som bäst håller traditionen vid liv, 43 procent har en äkta gran. I Göteborg och Malmö har 43 procent respektive 44 procent ingen gran alls.

- Plastgranen verkar vara här för att stanna och norrlänningarna går i täten. Att knappt hälften av norrlänningarna har en konstgjord gran får åtminstone mig att undra om den äkta julgranen är utdöende, säger Cathrine Wigzell, informationschef Åhléns.

Många känner sig jäktade under julen. För att slippa stressa planerar kvinnorna noggrant, medan männen tittar på film. 53 procent av befolkningen känner sig mestadels eller mycket utvilad efter helgledigheten. Mest utvilade är norrlänningarna, 62 procent, och tröttast efter ledigheten är göteborgarna där 26 procent anser att de inte är utvilade efter julen.

- Vi på Åhléns tycker naturligtvis att det är viktigt att man får en julklapp som man tycker om och har glädje av. Den här undersökningen hjälper oss att lära känna svenska folket ännu bättre och se till att vårt sortiment överensstämmer med svenskarnas behov och önskningar, berättar Cathrine Wigzell.

Om undersökningen
Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om sina julförberedelser och julfirandet. 1 054 personer har svarat på webbenkäten via CINT. Undersökningen genomfördes mellan den 23 oktober och 8 november 2013. Av de svarande är 49 procent kvinnor och 51 procent män. Undersökningen omfattar 22 frågor.

Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

För mer information, vänligen kontakta:
Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns, tfn: 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2012 omsatte Åhléns 4,7 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 90 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axstores.  www.ahlens.se