Åhléns julundersökning 2014: Norrlänningarna fortsätter att ha plastgran

I en svensk jämförelse är norrlänningarna mest nöjda med sina julklappar. 38 procent har aldrig fått en julklapp de inte vill ha, vilket ligger en bit över rikssnittet på 33 procent.  Norrlänningarna fortsätter också att leda med att ha plastgran hemma. Det visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Norrlänningarna (boende i samtliga kommuner i länen Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten) är också de som helst väljer själva vad de ska få i julklapp. 27 procent önskar sig presentkort i julklapp, medan rikssnittet ligger på 18 procent. Men allra helst vill norrlänningarna ut på äventyr och uppleva saker, 29 procent önskar sig upplevelser och resor i julklapp.

I Norrland hämtar man mest inspiration till julklappar genom att strosa runt på stan, 37 procent hämtar inspiration till sin julklappsshopping i butiker. Men när man sedan köper vill 49 procent, de flesta svarande, köpa sina julklappar online. Det kan bero på att de flesta norrlänningar inte vill springa runt i flera olika butiker när de julhandlar, 51 procent vill köpa många saker på ett ställe.

Något som många tycker är viktigt när man köper julklappar, är att julklappen finns på mottagarens önskelista. Det tycker även 39 procent av norrlänningarna. I Norrland handlar de flesta, d v s 35 procent, julklappar för 1000-2000 kr. Däremot förväntar sig de flesta, 29 procent, att partnern endast kommer att handla för 100-500 kr. Samtidigt är norrlänningar och boende i Mellansverige (samtliga kommuner i länen Uppsala, Södermanland, Östergötland, Värmland, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävleborg) de som i störst utsträckning, på 22 respektive 21 procent, inte köper julklappar till varandra.

För norrlänningar är julpynt viktigare än till exempel julmusik och glögg för att känna julstämning. 45 procent tycker så och då väljer de flesta, 56 procent, traditionellt julpynt framför modernt. Västsverige (samtliga kommuner i länen Halland och Västra Götaland exklusive Göteborg) leder med att ha äkta gran på 48 procent, medan norrlänningarna på 46 procent fortsätter att ha flest plastgranar. I Göteborg har över hälften, 52 procent, inte gran. Gå i kyrkan är den tradition som en tredjedel av norrlänningarna, 33 procent, helst skulle slippa. De flesta norrlänningar, 69 procent, firar helst julen med familjen.

Att man inte slösar, varken på el eller allt annat som förbrukas under julen, tycker de flesta i Sverige, 56 procent, är viktigare än att julpynt, julklappar och julmat är tillverkat på ett hållbart sätt. 43 procent tycker det senare. Kvinnor går i täten gällande detta. 53 procent av kvinnorna tycker det är viktigast att återvinna svinnet från julfirandet. Ganska många män, 33 procent, tycker också så men ännu fler, 41 procent, tycker inte alls det är viktigt att tänka hållbart under julen. De flesta norrlänningar, 52 procent, håller med övriga Sverige om att den viktigaste hållbarhetsaspekten är att återvinna svinnet.

- Att norrlänningar är de svenskar i undersökningen som är nöjdast med sina julklappar kanske hänger ihop med att nästan en tredjedel önskar sig presentkort. Då kan de själva välja vad de vill ha och behöver inte bli besvikna. Presentkort minskar ju dessutom en del svinn från julklappspapper, förpackningar och annat, en hållbarhetsaspekt som undersökningen visar att många prioriterar, säger Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns.

Kort sammanfattning av undersökningens resultat
Norrlänningar är de svenskar som i högst grad aldrig fått en julklapp de inte vill ha. Norrlänningarna är också de som i högst grad väljer presentkort som julklapp. Men helst önskar sig norrlänningarna resor och upplevelser i julklapp. Flest norrlänningar tycker att det är viktigt att julklapparna de köper finns på mottagarens önskelista och köper dem helst online. För norrlänningar är julpynt viktigast för att känna julstämning. Norrlänningar fortsätter att ha flest plastgranar i Sverige. De flesta norrlänningar tycker att den viktigaste hållbarhetsaspekten är att återvinna svinnet.

Om undersökningen
Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om deras julförberedelser och julfirande. 1040 personer har svarat på webbenkäten via Cint. Undersökningen genomfördes mellan den 3–7 november 2014. Av de svarande är 60 procent kvinnor och 40 procent män. Undersökningen omfattar 28 frågor. Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

För mer information, vänligen kontakta:
Monica Hultgren-Andersson, Informatör, tfn: 08-402 81 04/ 070-556 45 83
Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns, tfn: 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se