• Åhléns/

Åhléns och ÖppnaDörren vill verka för ökad integration genom möten i gemensam kampanj

För fjärde året i rad samarbetar Åhléns och ÖppnaDörren för att skapa ett mer öppet och inkluderande Sverige. Nu lanseras en gemensam kampanj med ambitionen att uppmuntra fler etablerade och nya svenskar att på ett enkelt och roligt sätt mötas för att öka gemenskap och förståelse för varandra.

I veckan pågår en digital kampanj för att uppmärksamma och uppmuntra allmänheten till fler möten där människor kan dela branscherfarenhet och bredda sina nätverk, få fler kompisar eller mötas i föräldragrupper och utbyta erfarenheter.

– Vi är stolta över att kunna stötta ÖppnaDörrens arbete och bidra till att fler nya svenskar får möjligheter till nya kontakter och jobb. Vi kan alla hjälpas åt att välkomna nya människor in i det svenska samhället och hoppas nu att fler vill vara med och bidra. Genom att möta andra lär vi oss också att förstå oss själva och via ÖppnaDörren får vi möjlighet att på riktigt göra skillnad för ökad gemenskap i samhället, säger Sofia Bothelius Strategi- och affärsutvecklingschef med ansvar för hållbarhet på Åhléns.

Åhléns stöttar ÖppnaDörren – en paraplyorganisation för integrationsinitiativen Yrkesdörren, Svenska med baby och Nya Kompisbyrån – bland annat genom att bjuda in medarbetare och medlemmar att ta möten genom organisationerna. ÖppnaDörren startades av Axfoundation 2015 och drivs idag av Axel Johnson. Sedan starten 2015 har över 60 000 nya och etablerade svenskar mötts över en middag, en fika, digitalt, eller på en träff med barnen.

På ahlens.se/oppnadorren kan alla anmäla sig till ett möte med valfri organisation för att träffa människor med olika bakgrund:

• Yrkesdörren matchar nya och etablerade svenskar med samma bransch- och yrkeser-farenhet.
  • Svenska med baby skapar mötesplatser för nya och etablerade föräldralediga i Sverige med olika bakgrund. På mötesplatserna anordnas öppna föräldragrupper och roliga aktiviteter.
  • Nya Kompisbyrån länkar samman etablerade och nya svenskar över en fika, middag eller ett videosamtal. Lär känna en nysvensk, utbyt erfarenheter och öva svenska tillsammans.

Nycklarna för ökad inkludering i samhället är att människor möts. Vi är glada över att samarbeta med Åhléns som tillsammans med kunder och medarbetare utgör en viktig plattform för att nå ut till fler som på ett enkelt sätt vill bidra. Åhléns långsiktiga engagemang har visat att ÖppnaDörren tillför värde såväl för bolaget som samhället, säger Eliza Kücükaslan, verksamhetschef för Axelerate på Axel Johnson.

Klicka för att se kampanjfilmen: https://youtu.be/ou3yzuR0zmc

Weronica Nilsson, Kommunikationschef Åhléns, e-post: weronica.nilsson@ahlens.se, tfn: 070-198 11 23
Arantza Nino, Projektledare ÖppnaDörren, e-post:
arantza.nino@axeljohnson.se, tfn: 073-244 14 74

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se

Om ÖppnaDörren:
ÖppnaDörren är en paraplyorganisation för integrationsinitiativ som skapar möten mellan etablerade och nya svenskar. Genom att driva Yrkesdörren samt stötta partnerorganisationerna Svenska med baby och Nya Kompisbyrån, vill vi skapa ett mer öppet och inkluderande samhälle. ÖppnaDörren drivs av Axel Johnson.