Åhléns och Stadsmissionen i julsamarbete för att hjälpa människor i utsatthet

Åhléns och Sveriges Stadsmissioner fördjupar sitt samarbete kring insamling inför julen och för sjätte året i rad genomförs ”Jämna ut julen” där kunderna kan jämna ut sitt köp uppåt i alla varuhus. Dessutom erbjuds inlämning av luciakläder för återanvändning där överskottet går till Stadsmissionen och från och med idag startar en gemensam kommunikationsinsats i sociala medier, med personliga berättelser med människor som levt i hemlöshet.

Åhléns har samarbetat med Sveriges Stadsmissioner sedan 2010 och för sjätte året i rad genomförs kampanjen ”Jämna ut julen” där kunderna får möjlighet att jämna ut sitt köp uppåt. Alla pengar går oavkortat till Stadsmissionens arbete för människor som lever i hemlöshet och utsatthet. Åhléns erbjuder även möjlighet för kunder att lämna in sina gamla urväxta luciakläder på våra fem Cityvaruhus. Kläderna kommer att ”steamas” och åter igen erbjudas till försäljning så att nya kunder kan köpa plagget för 50 kr som oavkortat går till Stadsmissionens arbete för barn och unga som lever i fattigdom och utsatthet.

- Vi är stolta över vårt samarbete med Stadsmissionen som förra året resulterade i att vi samlade in över 1,5 MSEK under december. Det är fantastiskt att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till Stadsmissionens viktiga arbete även i år, säger Sofia Bothelius, Strategi- och affärsutvecklingschef med övergripande ansvar för hållbarhet på Åhléns.

För att belysa Stadsmissionens arbete har Stadsmissionen i samarbete med Åhléns träffat och intervjuat tre personer som levt i hemlöshet och som fått hjälp till en ny bättre tillvaro. Deras personliga berättelser går nu att ta del av i en film på Åhléns och Stadsmissionens sociala medier. Med filmerna vill Stadsmissionen förmedla hopp och att det finns en väg ut ur hemlöshet.

- Stort tack till Åhléns generösa kunder som gjort det möjligt för oss att fortsätta bekämpa hemlösheten i våra städer trots osäkerhet och pandemi. Det är fantastiskt att långsiktigt samarbeta med Åhléns som i många år bidragit och bidrar med stort engagemang i våra viktiga frågor. Tillsammans skapar vi ett mänskligare Sverige, säger Jonas Berglund, ansvarig nationella företagssamarbeten på Sveriges Stadsmissioner.

Stadsmissionen samarbetar även året runt med Åhléns i “Återanvänd Mera”-projektet där kunderna kan lämna in gamla kläder och hemprodukter som antingen skänks till behövande eller säljs i någon av Stadsmissionens verksamheter.

Monica Hultgren Andersson, Kommunikatör Åhléns tel: 070-5564583 mail: mhu@ahlens.se

Karin Timm Östlund, Kommunikationsansvarig för Sveriges Stadsmissioner, tel: 070-0903937 mail: karin.timmostlund@sverigesstadsmissioner.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se