Åhléns överskott från bärkassar öppnar dörrar för nya svenskar

Åhléns skänker sitt överskott från försäljningen av bärkassar till integrationsinitiativet ÖppnaDörren. Av ett totalt överskott på 800 000 kr som samlats in under fyra månader i slutet av förra året, kommer 620 000 kr att gå till ÖppnaDörrens initiativ med att hjälpa etablerade och nya svenskar att mötas i vardagen.

Från den 31 augusti 2017 tar Åhléns betalt för alla bärkassar och då mångfald är en av Åhléns grundvärderingar kommer 75% av överskottet från försäljningen av bärkassar mellan september och december 2017, totalt 620 000 kr, att gå till ÖppnaDörren. Resterande delen av överskottet går till specifika miljö- och hållbarhetsinitiativ. Bärkassekonsumtionen har under perioden minskat med 56% jämfört med samma period 2016.

Åhléns har sedan starten 2015 stöttat ÖppnaDörren som verkar för att i vardagen skapa kontaktytor mellan nya och etablerade svenskar i hela landet. ÖppnaDörren grundades av Axfoundation med målet att främja integrationen av nya svenskar och skapa ett mer inkluderande samhälle. Organisationen består av de fyra verksamheterna – ”Yrkesdörren”, ”Invitations-departementet”, ”Kompisbyrån” och ”Svenska med baby”.

– Vi är glada över att kunna skänka vårt överskott från försäljningen av bärkassar till ett så viktigt initiativ som ÖppnaDörren och att få vara med och bidra till ett mer inkluderande samhällsklimat, genom att möjliggöra kontakter mellan nya och etablerade svenskar. Det är frågor som alltid ligger oss varmt om hjärtat på Åhléns, säger Sofia Bothelius, chef för produktion och hållbarhet på Åhléns.

Sedan tidigare har medarbetare på huvudkontoret kunnat engagera sig och från och med 1 februari kan samtliga anställda på Åhléns under arbetstid engagera sig i initiativet ”Yrkesdörren”, som fokuserar på att skapa nya möten mellan etablerade och nya svenskar, för att öppna upp dörren till arbetsmarknaden. Åhléns har som mål att genomföra 300 Yrkesdörrmöten fram till år 2020. Arbetet kommer att följas upp i Åhléns hel- och halvårsrapporter.

Att skapa möten människor emellan är nyckeln till ömsesidig förståelse och minskad segregation. Åhléns med både dess medarbetare och kunder har varit en viktig samarbetspartner sedan starten 2015 och genom vårt samarbete öppnas helt nya möjligheter upp för att skapa ett öppnare Sverige, säger Amelie Silfverstolpe, Programansvarig ÖppnaDörren, Axfoundation.

Läs mer om ÖppnaDörren på: http://www.oppnadorren.se/

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 483, mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 62 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se